'Debat de debats: parla la comunitat educativa', s’entreguen els informes del CEMB i el CFPB del curs 2022-2023

El Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) i el Consell de la Formació Professional de Barcelona (CFPB) van organitzar aquest dijous 14 de desembre una nova edició de l’acte ‘Debat de debats: parla la comunitat educativa’.

L’esdeveniment, que va tenir lloc a l’Escola Ramon Llull, va servir per formalitzar el lliurament dels sis informes de les comissions de treball del CEMB i del CFPB del curs 2022-2023 a la consellera d’Educació de la Generalitat de Catalunya, Anna Simó, a les administracions educatives de la ciutat com el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) o l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB), i a altres institucions com el Consell Escolar de Catalunya, la Síndica de Greuges, el Síndic de Barcelona, els grups parlamentaris o els grups municipals.

Els quatre informes de les comissions del CEMB tracten sobre la planificació educativa, l’educació inclusiva, la petita infància i l’educació activa per l’emergència climàtica. Pel que fa als documents dels dos grups de treball del CFPB, aquests se centren en la planificació de l’oferta d’FP i l’acompanyament i l’orientació.

En l’acte, la consellera d’Educació, Anna Simó, la gerent del CEB, Mercè Massa, i el gerent de l’IMEB, Jordi Sànchez, van anar responent les preguntes plantejades per les persones representants de cada comissió de treball.

D’aquesta manera es van abordar temàtiques educatives com la redefinició de les zones educatives, la universalització de l’etapa 0-3, el paper dels CEEPSIR o l’adequació dels centres a les altes temperatures; i de l’àmbit de l’FP com la necessitat de planificar en clau metropolitana o d’aprovar el decret d’orientació per poder garantir unes bones transicions.

A més, es va fer balanç de les més de 200 propostes que han realitzat els consells en els darrers anys, de les quals més del 80% s’han iniciat o consolidat fent evident la capacitat d’incidència política que tenen aquests espais participatius.

La participació en els consells davant dels reptes educatius

El ‘Debat de debats’ es va iniciar amb una ponència a càrrec de Jordi Collet Sabé, professor titular de Sociologia de l’Educació a la Universitat de Vic. Collet va presentar propostes per fer que els consells educatius i de l’FP siguin més participats i democràtics i així aconseguir que els centres siguin més inclusius i equitatius.

En aquest sentit, va fer palesa la necessitat d’implicar més a les famílies, especialment les que es troben més allunyades dels centres, i de generar més vincle amb el territori. Per això considera que cal facilitar espais de trobada on parlar d’educació conjuntament entenent la participació de manera àmplia i repensant els consells educatius com a espais de lluita contra les desigualtats i les invisibilitats.

Per Collet, els consells educatius i de l’FP poden tenir un rol clau si s’entén que docents, alumnat, famílies i comunitat es necessiten mútuament per construir de manera participada les respostes als reptes educatius actuals.

Compartiu aquest contingut