Declaració del CEMB sobre la regulació de l'ús dels mòbils als centres educatius

El Ple del Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB), en sessió extraordinària, i amb la participació de tots els sectors de la comunitat educativa de la ciutat (centres, direccions, docents, famílies, alumnat, entitats educatives i expertes en la matèria), va debatre ahir, a l’Institut Escola Eixample, sobre l’ús dels mòbils als centres educatius, les conclusions del qual es portaran al plenari del Consell Escolar de Catalunya (CEC) que se celebrarà la pròxima setmana.

El debat va tenir una primera part informada en la que es va comptar amb la participació de l’Agència de Salut Pública de Barcelona (ASPB) que va presentar les dades de l’enquesta de Factors de Risc en Estudiants de Secundària (FRESC, 2021), relacionades amb l’ús problemàtic de les tecnologies digitals per enriquir el debat.

Per altra banda, també es va comptar amb la participació de l’Institut Infància i Adolescència que va presentar l’Enquesta de benestar subjectiu de la infància de Barcelona (EBSIB, 2022), en el que es destaca que els nens i nenes de la ciutat demanen “més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-s’hi”, i també les seves propostes en relació a aquesta qüestió.

Del debat participatiu, organitzat a partir de 4 àmbits (que incloïen qui ha de regular l’ús dels mòbils als centres educatius, a quins espais s’ha de regular aquest ús, quin ús se n’ha de fer a les activitats d’ensenyament i d’aprenentatge i quins altres aspectes s’han de tenir en compte en la regulació dels mòbils), es va concloure el següent:

  • La reflexió compartida de forma unànime en el Consell Educatiu Municipal de Barcelona ha estat la necessitat d’una regulació de l’ús del dispositiu mòbil intel·ligent per part del Departament d’Educació com administració impulsora, però també amb l’aportació complementària del Departament de Salut.
  • Una regulació que s’ha de basar en criteris unificats per al conjunt del sistema educatiu, és a dir, que no depengui estrictament dels centres, sinó que des de les administracions públiques es donin unes pautes a seguir de forma unificada per tots els centres.
  • Una regulació que ha de ser adequada a les diferents franges edats i etapes educatives, i per tant, progressiva, i que ha d’incloure tots els espais i àmbits del temps escolar (tant lectius, com especialment els no lectius).

 

Altres propostes emergides del debat:

  • Una regulació que cal fer amb el conjunt de la comunitat educativa. I escoltant, també, els adolescents i joves, atès que són subjectes de dret.
  • Una regulació extensiva a l’ús que se’n fa dels mòbils intel·ligents no només per part de l’alumnat, sinó de tots els professionals durant el seu exercici en el centre educatiu (equip docent, monitoratge, personal PAS, etc.).
  • La necessitat de regular no només els mòbils intel•ligents sinó també la resta de dispositius.
  • Paral·lelament, caI dotar els centres educatius dels recursos adequats (wifi i dispositius digitals) per tal que els centres puguin desenvolupar les competències, i així evitar l’ús dels recursos privats.
  • La necessitat no només de formar sinó també d’acompanyar a equip docent, alumnat i famílies sobre l’ús dels mòbils destacant les oportunitats i riscos del seu ús.
  • Cal proporcionar als joves espais d’oci i de socialització alternatius als mòbils intel·ligents, com són el lleure educatiu (esplais, caus, activitats esportives, espais pels joves, etc. ).

Des del CEMB es valora molt positivament la implicació de tots els sectors educatius en el debat, especialment la mobilització de les famílies de la ciutat, però lamenta que el procés de debat es faci amb tanta urgència i demana que el Departament d’Educació i el Consell Educatiu de Catalunya prengui les decisions pertinents escoltant la veu dels consells educatius territorials i de tota la comunitat educativa del país. Finalment, es constata la necessitat d’ampliar la perspectiva i abordar el tema com un problema social més enllà de l’àmbit de l’educació.

Compartiu aquest contingut