El CEMB i el CFPB debaten sobre la situació actual de les polítiques educatives a la ciutat en el darrer Plenari del curs

El Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) i el Consell de la Formació Professional de Barcelona (CFPB) van celebrar conjuntament el passat dimarts 6 de juny el darrer Plenari del curs 2022-2023 i del mandat municipal.

Amb aquest acte conjunt dels dos Consells, celebrat a l’Institut Milà i Fontanals, es va voler generar un espai de reflexió i debat col·lectiu de la comunitat educativa i l’ecosistema de l’FP de Barcelona sobre l’estat actual de les polítiques educatives de la ciutat.

Per això, es va presentar públicament l’informe d’Oportunitats Educatives de Barcelona 2022, la quarta edició de la recerca biennal que elabora l’Institut Metròpoli per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona des de l’any 2016.

L’investigador Andreu Termes, autor de la recerca, va ser l’encarregat de donar a conèixer les principals conclusions d’aquest informe que analitza la situació de l’educació al llarg i ample de la vida a la ciutat de Barcelona, posant una atenció especial en les desigualtats educatives.

D’aquesta manera, Termes va assenyalar diversos elements de major equitat educativa a la ciutat si es compara amb la situació de fa 6 anys, com la reducció de la segregació escolar (del 23% al primer curs d’educació infantil, d’un 16% a primària i d’un 26% a primer d’ESO), l’augment de la graduació a 4t d’ESO (passant del 88,8% al 93,9%), la tendència a la baixa de l’abandonament escolar prematur (-1,6 punts percentuals els últims cursos) o el fet que per primer cop a la història, el número d’infants d’entre 0 i 2 anys matriculat a les escoles bressol públiques sigui superior al de les llars d’infants privades.

Tot i això, malgrat les dades favorables que aporta l’estudi, continuen persistint moltes desigualtats educatives. Per aquest motiu, Termes va insistir en la necessitat de seguir treballant en projectes en favor de l’equitat i la justícia educativa, i refermar el compromís de la ciutat en favor de la igualtat d’oportunitats, la inclusió per a tothom i la lluita contra la segregació.

Després de la intervenció de Termes, es van produir de manera simultània cinc presentacions específiques dels principals àmbits de l’estudi amb la participació de persones rellevants del món acadèmic i de la comunitat educativa que van poder debatre amb profunditat sobre la temàtica en qüestió.

Així doncs, en el grup d’educació i criança a la petita infància es va parlar de la necessitat de posar en valor els espais familiars, així com d’ampliar la perspectiva comunitària de les escoles bressol per tal d’arribar a les famílies que no compten amb infants matriculats als centres.

Pel que fa al grup de l’educació obligatòria d’I3 a 4t d’ESO, es va reflexionar sobre la necessitat de reforçar les polítiques d’accés, d’equiparar la distribució de l’alumnat i de millorar les transicions entre la primària i la secundària.

El grup de distribució de l’alumnat i segregació escolar es va centrar en avaluar l’efectivitat de les mesures aplicades en el Pla de Xoc i, entre d’altres propostes, es va suggerir establir recursos per zones i no per centres, o implicar més als centres educatius en la detecció dels índex de vulnerabilitat.

Quant al grup d’abandonament escolar prematur i educació secundària post obligatòria, aquest va focalitzar el debat en la necessitat de polítiques basades en una mirada global que impliquin els diversos actors i els diversos espais educatius per treballar la prevenció de l’abandonament.

Per últim, el grup d’educació més enllà del temps escolar i al llarg de la vida va reflexionar sobre com garantir una participació equitativa en les activitats educatives més enllà del temps escolar, mentre es valorava la creixent iniciativa municipal en les activitats extraescolars i l’augment d’activitats de la Campanya de vacances d’estiu.

Afers de tràmit del Plenari

El Plenari conjunt del CEMB i el CFPB també va abordar afers de tràmit diversos, com ara l’aprovació dels dies de lliure elecció pel proper curs 2023-2024. Aquests seran el 13 d’octubre, el 7 de desembre, el 12 de febrer i el 17 de maig.

A més, es va aprovar el canvi de nom de dos centres: l’Escola Bressol Municipal L’Esquitx passa a anomenar-se Escola Bressol Municipal Pere Calafell, i l’Escola Bressol Municipal Trinitat Nova passa a dir-se Escola Bressol Municipal Torre del Rellotge.

Compartiu aquest contingut