El CEMB organitza una jornada per abordar com s’ha de treballar la regulació emocional a l’aula

El 4 d’abril el Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) va organitzar una jornada de formació i intercanvi en format telemàtic per als representants municipals als consells escolars de centre de Barcelona.

La sessió tenia per títol “Lliçons de la pandèmia: la importància de la socialització i la gestió emocional en infants, adolescents i joves” i va incloure una ponència de Marta Portero Tresserra, doctora en Neurociència, psicòloga i professora associada del Departament de Psicobiologia de la Universitat Autònoma de Barcelona i del grau de Medicina de la Universitat de Girona.

Des d’un inici, Portero va deixar clar que el desenvolupament socioemocional està lligat al desenvolupament cognitiu en la infància i l’adolescència, i va animar la comunitat educativa a tenir presents les evidències de la recerca científica sobre els factors que promouen l’aprenentatge a l’hora de prendre decisions estructurals en l’àmbit de l’educació.

En aquest sentit, va explicar que el cervell és un òrgan d’una elevada plasticitat, és a dir, amb la capacitat de canviar segons les experiències i l’entorn. Així doncs, com que el desenvolupament del cervell està lligat a factors ambientals, l’activació sostinguda de la resposta d’estrès i l’aïllament social es consideren els factors que presenten més risc per al neurodesenvolupament.

Segons Portero, per fer front a aquests factors de risc és necessari abordar la regulació emocional, que és la capacitat per raonar sobre les emocions i utilitzar aquest coneixement emocional per millorar i guiar el pensament i el comportament. Dins de la regulació emocional hi trobem habilitats per identificar, expressar i modificar les pròpies emocions i per comprendre les dels altres.

La ponent va donar consells concrets per treballar la regulació emocional a l’aula i va explicar que tant el suport social com el suport cognitiu tenen una relació directa amb el desenvolupament de l’autoregulació dels infants i joves. També va presentar habilitats específiques, com l’avaluació cognitiva, el control atencional o la relaxació, per ajudar de manera concreta en situacions d’estrès, així com el fet d’establir hàbits saludables (com les hores de son, l’alimentació o l’activitat física) per treballar aquesta autoregulació.

L’acte, amb una intervenció de benvinguda de la comissionada d’Educació, Maria Truñó i Salvadó, va ser conduït per la secretària del CEMB, Marta Carranza i Gil-Dolz del Castellar, i va acabar amb un torn obert de preguntes dels assistents.

Podeu recuperar el vídeo sencer de la jornada aquí.

Compartiu aquest contingut