L’informe final de la Comissió de Petita Infància del curs 2022-2023 del Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB) constata que la petita infància, entesa com l’etapa dels 0 als 6 anys, és un període educatiu molt sovint invisibilitzat, tant per part de les institucions com per les mateixes persones professionals d’altres etapes educatives.
Malgrat algunes millores en els darrers anys, es considera que queda molt camí per recórrer per garantir una educació dels 0 als 6 anys equitativa, inclusiva i de qualitat, per donar a aquesta etapa la importància i els recursos que mereix i per dignificar les condicions de les persones professionals que hi treballen.
Per això, des de la Comissió es demana sensibilitzar i posar en el centre les necessitats de l’educació en la petita infància, sobretot en els centres educatius d’infantil i primària, on sovint es menysté l’etapa 3-6. També es considera prioritari garantir que el trànsit entre les etapes de 0-3 i 3-6 sigui molt més harmònic, millorant el treball conjunt entre les escoles bressol i els centres d’educació infantil.
Altres propostes recollides en l’informe plantegen el repte d’incorporar la mirada comunitària per cercar oportunitats de coordinació i treball en xarxa que beneficiïn l’atenció i el desenvolupament dels infants. En aquest sentit, es creu que cal generar un model en què els serveis de salut territorials es coordinin i comuniquin amb fluïdesa amb els centres educatius de l’etapa 0-6, així com establir microxarxes territorials amb tots els serveis que intervenen en la petita infància.
A més, en el si de la Comissió es va reflexionar sobre el mateix terme de ‘petita infància’, que no es considera el més adequat per referir-se a aquesta etapa vital, i per això s’assenyala la necessitat d’obrir un debat dins del marc educatiu per canviar la terminologia de ‘petita infància’ per la de ‘primera infància’.
Consulta l’informe de la Comissió de Treball sobre Petita Infància del curs 2022-23