El CFPB demana un acompanyament i orientació accessibles, equitatius i de qualitat per a la postobligatòria i especialment a l’FP

El Consell de la Formació Professional de Barcelona (CFPB) ha acordat en el Plenari extraordinari d’aquest 11 de març incloure una sèrie de propostes en el procés de consulta pública del futur decret d’Orientació Educativa que està elaborant el departament d’Educació.

Aquestes propostes provenen principalment del grup de treball d’Acompanyament i orientació així com també del grup de treball d’Abandonament Educatiu i continuïtat formativa, uns espais participatius del CFPB que, al llarg dels cursos 2022-2023 i 2021-2022 respectivament, van analitzar les necessitats i reptes en aquest àmbit.

En primer lloc des del Consell s’ha constatat la necessitat d’una major coordinació entre el departament d’Educació i l’Agència FPCAT a l’hora de definir el model d’orientació al llarg i ample de la vida. Un model que ha de ser de consens, que garanteixi unes bones transicions en els diferents itineraris educatius (tant si són acadèmics com professionals),  que concreti rols i funcions dels diferents agents que intervenen, i que estigui dotat de recursos humans i econòmics per a garantir el seu èxit.

En aquest sentit, es demana la inclusió d’una memòria econòmica vinculada al decret. També s’ha posat l’accent en articular tots els actors implicats en l’acompanyament i l’orientació, recordant el rol que juguen els territoris que durant molt anys han acompanyat i orientat moltes persones joves i professionals de forma coordinada amb la resta d’agents educatius i ocupacionals; així com poder accedir a les dades dels registres educatius i, en particular, al RALC (Registre d’Alumnes de Catalunya), per poder enfocar i dimensionar accions d’orientació de l’alumnat amb èxit.

Les propostes extretes de l’informe del grup de treball d’Acompanyament i orientació fan referència a la necessitat d’assolir un acompanyament i una orientació accessibles, equitatius i de qualitat per a tothom. Per això es demana:

  • Partir dels interessos i les expectatives de les persones destinatàries i no de les necessitats del sistema educatiu o laboral
  • Formar l’equip docent en matèria d’oferta existent d’FP i altres opcions formatives de l’entorn com els recursos de noves oportunitats
  • Incloure la perspectiva inclusiva i la interseccional per atendre la diversitat d’alumnat existent
  • Compartir dades que facilitin el traspàs d’informació en tot l’itinerari formatiu i ajudin a definir les accions d’acompanyament i orientació
  • Que cada centre tingui un pla d’orientació de centre (POC), un departament específic i almenys una figura professional d’orientació
  • Garantir que tot l’alumnat disposarà d’un pla d’orientació acadèmica i professional i d’un informe personal d’orientació professional (IPOP)
  • Mantenir i potenciar la figura protagonista de la persona tutora i de la resta de professorat en la tasca d’acompanyament i orientació de l’alumnat millorant la formació que reben per capacitar-lo en aquestes tasques
  • Estabilitzar i millorar les condicions de l’acció tutorial
  • Dotar de més presència de l’acompanyament i l’orientació al currículum durant l’horari lectiu
  • Comptar dins dels centres amb altres perfils professionals que col·laborin en el procés d’acompanyament i orientació i amb un equip d’assessorament i orientació psicopedagògic (EAP) de referència per totes les etapes educatives, també a la postobligatòria

Consulta l’informe del grup de treball d’Acompanyament i orientació del curs 2022-2023

 

Compartiu aquest contingut