El cicle de debats ‘En clau d’Educació’ reflexiona sobre el paper de l’educació com a eina de democràcia amb experiències transformadores a les aules

El cicle de debats ‘En clau d’Educació: Educació o barbàrie’ va celebrar aquest 3 d’abril la seva tercera sessió a El Born – Museu d’Història de Barcelona centrada en les pràctiques educatives democratitzadores desenvolupades en diferents centres educatius.

Després de dues sessions prèvies més centrades en la teoria, debatent sobre el futur de la democràcia i com defensar-la des de l’escola, en aquesta sessió es va voler aterrar la reflexió amb una taula d’experiències que aprofundeixen en els valors democràtics en la pràctica educativa. L’acte va estar moderat per la periodista Milagros Pérez Oliva.

En el debat, Pau Gaitán i Anna Gaja, de l’Institut Escola Castellterçol, van presentar el projecte “Educant en democràcia”, una iniciativa que promou la participació activa de l’alumnat mitjançant assemblees d’aula, eleccions i la constitució d’un parlament d’alumnes. A través del projecte, els estudiants viuen experiències democràtiques reals dins del centre educatiu, fent que aprenguin a dialogar, a arribar a acords, a resoldre conflictes i a liderar de manera positiva. Es tracta d’un canvi que posa al centre el rol de l’alumne al centre i implica una revisió de la pràctica educativa i del paper de l’equip docent.

Per la seva banda, Marta del Campo, de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs, va exposar com s’ha treballat des del centre per la promoció de la igualtat d’oportunitats, la inclusió i la participació activa de l’alumnat i les seves famílies en un entorn de màxima vulnerabilitat socioeconòmica. Una de les estratègies clau implementades ha estat el treball en xarxa amb associacions del barri amb l’objectiu de garantir les condicions d’educabilitat dels infants i joves de La Mina, un enfocament que ha contribuït a reduir l’absentisme escolar i a millorar les expectatives acadèmiques de l’alumnat.

Clara Ochoa, de l’Escola Els Porxos, i Sònia Burgués, de l’Escola La Pau, van donar a conèixer el projecte IMCITIZEN, una iniciativa finançada per la Unió Europea i coordinada per la Universitat de Barcelona que promou la participació activa dels infants en la presa de decisions en l’entorn escolar i comunitari. A través de diverses actuacions l’alumnat s’expressa, és escoltat i rep un retorn, tant de l’escola com també de representants polítics del districte, fomentant una identitat ciutadana activa, crítica i conscient.

Per últim, David González va parlar sobre el projecte “Educació en democràcia des de la memòria històrica”, una iniciativa de l’Observatori Europeu de Memòries (EUROM) que utilitza la memòria històrica com a eina pedagògica per promoure la participació activa i crítica de l’alumnat en la societat, ajudant-los a comprendre la importància dels valors democràtics i la necessitat de preservar-los. A través de tallers de creació artística, l’alumnat reflexiona entorn a temàtiques com la memòria migrant i els drets LGTBI.

Al llarg del debat es va posar sobre la taula com aquestes metodologies són útils per fomentar la participació activa i la construcció d’una ciutadania crítica des de les aules. Es va evidenciar com aquestes iniciatives exemplifiquen com l’educació en democràcia pot transformar els centres educatius en baluards contra la intolerància i els discursos d’odi, formant ciutadans compromesos amb el seu entorn.

El cicle de debats ‘En clau d’Educació’ està organitzat pel Consell d’Educació Municipal de Barcelona (CEMB), el Consell Municipal de la Formació Professional de Barcelona (CFPB) i el Consell de la Joventut de Barcelona (CJB). La darrera sessió serà el dijous 10 d’abril a les 18h a l’Espai Jove La Fontana i inclourà una taula rodona d’experiències educatives creades des de l’educació no formal que aborden la lluita contra els discursos d’odi i la defensa dels valors democràtics des de diferents perspectives. Cal inscripció prèvia a la sessió.

Compartiu aquest contingut