Una setantena de persones van assistir aquest dilluns 19 de desembre a l’acte ‘Debat de debats: parla la comunitat educativa’, organitzat pel Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) i el Consell de la Formació Professional de Barcelona (CFPB).
L’acte va tenir lloc a l’Escola Baixeras i va servir per formalitzar el lliurament dels sis informes de les comissions de treball del CEMB i del CFPB en el curs 2021-2022 a les tres administracions competents (Departament d’Educació, Consorci d’Educació i Ajuntament de Barcelona) i a altres institucions com el Consell Escolar de Catalunya, la Síndica de Greuges, el Síndic de Barcelona, l’Agència FPCAT, els grups parlamentaris o els grups municipals.
En l’esdeveniment es va aprofitar per posar en valor la participació de la comunitat educativa i l’ecosistema de l’FP en la millora de les polítiques públiques educatives de la ciutat.
A més, es va fer balanç de la feina feta en els dos Consells al llarg de tot el mandat municipal, un temps en què s’han elaborat 16 informes (12 del CEMB i 4 del CFPB) amb un total de 210 propostes concretes per millorar l’educació i l’FP a Barcelona. D’aquestes propostes, un 83% s’han acabat aplicant, ja sigui de manera inicial o consolidada, un 15% no s’han iniciat i un 2% s’han desestimat per la seva inviabilitat.
La jornada es va iniciar amb una ponència a càrrec de Quim Brugué Torruella, catedràtic de Ciència Política de la Universitat de Girona, sobre el valor de la participació de la comunitat educativa en les polítiques educatives locals.
En la seva intervenció, Brugué va reflexionar sobre la necessitat de fer política educativa des de la proximitat, de conèixer què pensen els diferents agents de la comunitat educativa i d’incorporar la dimensió democràtica i participativa en el disseny d’aquestes polítiques.
Després de la ponència va tenir lloc la presentació pròpiament dita dels sis informes de les comissions de treball del CEMB i el CFPB del curs 2021-2022. Les persones assistents, tot gaudint d’un petit berenar, van poder passar per diferents aules del centre on representants de cada comissió explicaven les principals conclusions i propostes dels seus informes.
Els informes del CEMB tractaven sobre els centres de màxima complexitat, la formació al llarg de la vida, l’assetjament escolar per part de persones adultes i la planificació educativa; mentre que els informes del CFPB es van centrar en la plena continuïtat formativa en l’etapa 16-18 i reducció de l’abandonament educatiu i en com adequar la planificació de l’oferta de formació professional a les necessitats de l’alumnat i del sistema productiu de la ciutat i l’àrea metropolitana.
Una vegada presentats els informes, per cloure l’acte va tenir lloc una taula rodona amb representants de les administracions competents que van valorar i donar resposta a algunes de les propostes plantejades. Van intervenir Pau Gonzàlez Val, regidor d’Educació de l’Ajuntament de Barcelona, Mercè Massa Rincón, gerent del Consorci d’Educació de Barcelona i Pere Masó Anglada, delegat d’Educació de Barcelona del Departament d’Educació.