La segona sessió del cicle de debats “En clau d’educació” se centra en com promoure una educació emancipadora per fer front al canvi climàtic

El paper de l’educació davant l’emergència climàtica va ser l’eix que va orientar el segon debat del cicle “En clau d’educació”, celebrat el 14 de febrer a l’auditori del Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB). La sessió va consistir en un diàleg entre Teresa Franquesa, doctora en Ciències Biològiques i educadora ambiental, i Andreu Escrivà, ambientòleg i consultor en sostenibilitat.

El diàleg va iniciar-se constatant que el coneixement de la ciutadania sobre el canvi climàtic és avui dia encara molt precari, ja que en general la població no és conscient de fins a quin punt aquest fet l’afecta i l’afectarà. Per això es considera que cal fer entendre que no és un fenomen que vindrà, sinó que ja és present en el nostre dia a dia i ho està sent més ràpid del que estava previst, tal com s’ha demostrat aquest 2022 amb les onades de calor de rècord a Europa.

En aquest sentit, l’educació té un rol molt important com a eina capaç de col·laborar en el canvi cultural que cal afrontar, però es va subratllar que no pot ser l’únic instrument per encarar aquesta problemàtica i que necessita estar acompanyat de canvis polítics, tecnològics i socials i, sobretot, de recursos, reconeixement i complicitats.

Tant Franquesa com Escrivà van estar d’acord en el fet que l’educació ha d’anar més enllà d’oferir coneixements i promoure canvis de comportament per a l’adaptació a l’emergència climàtica. I és que cal també facilitar el desenvolupament del potencial de les persones i que puguin pensar críticament perquè siguin les protagonistes del canvi i prenguin decisions adequades davant d’aquest fenomen.

Dit en altres paraules, que l’educació no sigui només instrumental, centrada a transmetre un llistat de recomanacions i bons hàbits preestablerts, sinó que sigui també emancipadora i es basi en l’aprenentatge d’unes capacitats que dotin la persona d’un pensament autònom i d’una motivació i coratge per passar a l’acció i dur a terme transformacions profundes.

Ambdós ponents van voler deixar clar que el marc adequat d’aquesta acció és el col·lectiu, i van demanar desfer-se dels discursos d’ecoangoixa que fixen les responsabilitats de la lluita contra l’emergència climàtica en l’acció individual.

Per això, al llarg del diàleg es va afirmar que cal oferir una acció educativa amb un enfocament integral, que superi la docència —que no es quedi simplement amb el fet d’afegir una assignatura al currículum— i que tingui a veure amb la governança, la presa de decisions o la gestió dels recursos. És a dir, que es reconegui el valor educatiu que tenen accions com transformar el pati, canviar el menú que es dona per dinar al menjador o el treball amb les famílies, entre altres qüestions.

Els dos experts van valorar que segueixen aquesta línia les accions recollides en l’estratègia “Bressols pel clima”, recentment presentada, i van encoratjar a explorar noves propostes, ja que consideren que els centres educatius són el marc ideal en el qual assajar solucions col·lectives, possibilitant la participació de tothom i facilitant un acompanyament per entendre la complexitat dels processos de transformació reals.

Al final del diàleg entre Franquesa i Escrivà, es van presentar les experiències convidades a la fila zero, que van adreçar preguntes als ponents relacionades amb com implicar més les institucions, els centres educatius i les persones joves en la lluita contra l’emergència climàtica. Les iniciatives presents eren el moviment Fridays for Future, la xarxa Bicibus, el programa Escoles + Sostenibles i el grup EduglobalSTEM.

La tercera edició del cicle “En clau d’educació: educar en un món en transformació”, es clourà amb una sessió el 7 de març que abordarà les oportunitats educatives amb Philippe Meirieu, investigador i escriptor francès, especialista en pedagogia i inspirador de reformes pedagògiques, i Sheila González, politòloga i investigadora especialitzada en desigualtats socials i educatives. El cicle està organitzat pel Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) i l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la UAB, amb la col·laboració del CCCB.

Inscripcions: https://inscripcions.barcelona.cat/cicle_educacio-ca/

Més informació

Compartiu aquest contingut