Les oportunitats de la nova llei d’educació LOMLOE centren el primer debat del cicle ‘En clau d’educació’

Una cinquantena de persones van assistir aquest dimecres 10 de novembre a la primera sessió del cicle de tres debats En clau d’educació, organitzat pel Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) conjuntament amb el Born Centre de Cultura i Memòria.

L’acte, que va ser moderat per la secretària del CEMB Marta Carranza Gil-Dolz del Castellar i va comptar amb la intervenció inicial del regidor d’Educació Pau Gonzàlez Val, tenia l’objectiu de reflexionar sobre les oportunitats educatives que obre la LOMLOE, la nova llei d’educació que ha entrat en vigor aquest any. Per això es va comptar amb diverses veus de la comunitat educativa que van abordar la llei des de les necessitats i preocupacions de cada àmbit.

D’aquesta manera, Xavier Martínez Celorrio, sociòleg i fins fa poc membre del gabinet assessor del Ministeri d’Educació, va oferir una visió general de la nova llei, valorant que “serena el terreny educatiu després de la imposició que va suposar la LOMCE”. Segons Martínez Celorrio, la LOMLOE presenta un full de ruta ampli de transformació educativa, amb una arquitectura de caire federal i apostant per l’equitat, l’increment de places públiques i l’educació inclusiva que posi límits a la segregació escolar.

Jordi Rodon Cuixart, secretari del Consell Escolar de Catalunya, va desgranar les possibilitats que ofereix la LOMLOE pel que fa a la participació de la comunitat educativa, celebrant especialment que aquesta retorni el poder de decisió als consells escolars de centre.

La mirada dels docents la va aportar Rosa M. Villaró Pla, responsable de polítiques educatives i de la formació professional a la federació d’educació de CCOO. Villaró es va mostrar satisfeta perquè, entre d’altres mesures, la LOMLOE estableix un currículum per competències més flexible, introdueix l’avaluació col·legiada i posa al centre l’alumnat presentant un canvi cultural que trenca el paradigma de les avaluacions finals i les repeticions de curs.

Per últim, Montse López Tolosana, representant de famílies de centres públics del CEMB, va lamentar que la llei no hagi inclòs alguns aspectes importants com ara la laïcitat o la planificació conjunta de l’oferta pública i privada. Tot i així va reconèixer els avenços que suposa la LOMLOE en l’extensió l’educació infantil dels 0 als 3 anys, la participació de les famílies o la lluita contra la segregació escolar, entre d’altres.

Els propers debats del cicle En clau d’educació seran ‘Impacte de la Covid-19 en la salut mental d’infants i adolescents de Barcelona’ el 26 de gener i ‘Educació i memòria democràtica: les escoles històriques i què n’aprenem de la història?’ el 23 de març.

Més informació

Compartiu aquest contingut