Sessió ‘La participació dels nens i les nenes en la transformació del pati’

Aquest dimecres 12 de maig va tenir lloc la sessió virtual ‘La participació dels nens i les nenes en la transformació del pati’ amb l’assistència de més d’un centenar de persones. La sessió s’emmarcava dins del cicle de formació ‘Transformem els patis’, organitzat pel Consell Educatiu Municipal de Barcelona i l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

Francina Martí, mestra i presidenta de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, va realitzar la conferència principal de la sessió, dedicada a l’educació democràtica i la participació dels infants. Martí va destacar que l’escola esdevé un instrument imprescindible de cohesió social, per aprendre a viure junts, un aspecte que va situar com a base de la democràcia.

D’aquesta manera, per a Martí, l’escola és un laboratori de la vida democràtica: un espai que és comú, on tothom s’hi sent reconegut i reconeix com a interlocutors vàlids tots els seus membres, i on s’estimula la participació i, alhora, es crea autonomia, trobant un equilibri entre el jo i el nosaltres.

Per construir aquesta escola democràtica, Martí va explicar que els docents tenen les responsabilitats d’acollir, de treballar en equip, d’atrevir-se i d’exercir la ciutadania com a mestres.

A més, va proposar que les escoles creïn un mapa amb les decisions importants i qui les pren, per veure fins a quin punt hi intervenen els infants. Davant d’això, Martí va constatar la necessitat de potenciar espais de diàleg i participació amb els infants per tal d’implicar-los en la presa de decisions.

Després de la conferència, va ser el torn de compartir experiències concretes. Laura Andrés, mestra de l’Escola 30 passos, va donar a conèixer el procés participatiu que han seguit en el centre, implicant a infants, mestres i famílies, per crear un espai de cúpula geodèsic que serveixi d’aula a l’exterior.

Per altra banda, Marta Rodoreda, de l’Escola L’Univers, va compartir el procés i el mètode que van seguir a la seva escola per involucrar el consell d’infants en la reflexió de com ha de ser el pati.

Finalment, els assistents es van dividir en petits grups per debatre sobre les temàtiques plantejades al llarg de la sessió.

La tercera i última sessió del cicle de formació virtual ‘Transformem els patis’ tindrà lloc el 6 d’octubre i tractarà sobre agents transformadors.

Compartiu aquest contingut