Sessió ‘Oportunitats educatives que ens donen els patis’

Primera jornada del cicle de formació virtual adreçat al professorat ‘Transformem els patis’

Més de cent persones es van connectar en la sessió ‘Oportunitats educatives que ens donen els patis’, celebrada aquest dimecres 7 d’abril. Es tractava de la primera sessió del cicle de formació virtual adreçat al professorat ‘Transformem els patis’, organitzat pel Consell Educatiu Municipal de Barcelona i l’Associació Rosa Sensat.

Mariona Genís, arquitecta i membre del grup de treball ‘Com està el pati’ de l’Associació Rosa Sensat, va ser l’encarregada de dur a terme la conferència principal de la sessió, titulada ‘El potencial transformador de l’espai exterior de l’escola’.

Genís va denunciar que existeix un predomini de la vista per sobre de la resta de sentits. Per això, va plantejar que cal una transformació de la mirada, passant de veure l’espai exterior a percebre’l des de tots els sentits i va reflexionar sobre les oportunitats sensorials que poden oferir els patis.

A més, va parlar de transformar l’espai entenent-lo com un paisatge d’aprenentatge i optant per deixar enrere la hiperregulació per tal de poder imaginar situacions diferents i superar els límits actuals. Genís creu que la transformació de l’espai és constant i que no hi ha receptes preestablertes, sinó que cada comunitat ha de decidir  per si mateixa com fer-ho.

Després de la conferència, es van presentar dues experiències concretes de transformacions de patis. Meritxell Bonàs, de l’Escola El Martinet de Ripollet, va compartir les vivències de l’alumnat després que des del centre es decidís d’utilitzar els jardins contínuament, desdibuixant la idea del dins i fora l’aula.

Per la seva banda, Maria Janer, de l’Escola dels Encants de Barcelona, va explicar com en el seu centre es va veure la pandèmia com una oportunitat per obrir els ‘banys de natura’, unes sortides setmanals a parcs, platges i equipaments de la ciutat gràcies als quals es descobreixen llocs de treball diferents i molt més amables pels infants.

Per últim, els assistents es van dividir en petits grups de debat des d’on es van abordar els temes tractats al llarg de la sessió.

El cicle de formació virtual ‘Transformem els patis’ té programades dues sessions més: el 12 de maig, sobre la participació dels infants en la transformació del pati, i el 6 d’octubre, sobre agents transformadors.

 

Compartiu aquest contingut