Una trentena de docents participen en una formació per aprofundir en els eixos prioritaris des dels quals transformar un pati

Una trentena de docents dels 17 centres participants en aquest curs al programa ‘Transformem els patis en naturalitzats, coeducatius i comunitaris’ van assistir a una nova jornada de formació del projecte aquest 10 de novembre.

Aquesta formació, que durarà un total de 25 hores, està reconeguda pel Departament d’Educació i pretén fer assolir els coneixements necessaris perquè els docents puguin desenvolupar el treball intern del procés participatiu del programa, que es condueix a cada centre a partir d’un grup motor integrat amb representants de la comunitat educativa.

El programa està impulsat per l’Ajuntament de Barcelona en col·laboració amb el Consorci d’Educació de Barcelona (CEB) i amb el suport de l’Institut d’Infància i Adolescència de Barcelona i l’Associació de Mestres Rosa Sensat.

Un cop feta la primera sessió de tret de sortida d’aquesta edició, aquesta formació estava dedicada a aprofundir en els tres eixos prioritaris des dels quals transformar un pati: la naturalització, l’activitat física i les orientacions pedagògiques.

D’aquesta manera, Mamen Artero, cofundadora d’El globus vermell, va conscienciar sobre la naturalització d’espais i temps educatius, vinculant la transformació física amb la pedagògica i la social, presentant els patis com una oportunitat per divulgar i donar resposta a la situació global de lluita contra el canvi climàtic.

Elisabeth Boloix, representant del Col·legi Oficial de Llicenciats en Educació Física i en Ciències  de l’Activitat Física i l’Esport de Catalunya (COPLEFC), va centrar-se en el pati com un espai de joc, activitat física i esportiva, destacant-ne les possibilitats de creativitat i desenvolupament de valors i la seva importància en la reducció de l’obesitat infantil.

Per la seva banda, Lídia Esteban, pedagoga especialitzada en Pràctica Psicomotriu i en Pedagogia Sistèmica, va parlar de les orientacions pedagògiques de la transformació del pati, subratllant la idea que iniciar el projecte és una oportunitat per plantejar una escola diferent, tenint més en compte el parer dels infants, i imaginant-la com un tot que trenqui la barrera entre l’interior i l’exterior.

Després de les intervencions inicials, els assistents es van dividir en tres taules, una per cada eix, per poder reflexionar i fer preguntes a les referents de cada àmbit sobre la temàtica en qüestió. Els grups van anar rotant cada tres quarts d’hora per tal que tothom pogués trobar els punts en comú que els tres eixos comparteixen a fi de fer aquesta transformació del pati. Com a cloenda de la formació, es van repassar les diferents aportacions generades en cada taula.

Compartiu aquest contingut