• Inici
  • / Concurs de cessió d'espais 2023-24

Concurs de cessió d'espais 2023-24

Més verd a la ciutat

Aquest concurs té com a finalitat la cessió temporal de zones públiques municipals amb la finalitat d’establir-hi un hort urbà, un jardí o un espai de biodiversitat. 

El verd ens aporta benestar, salut i tranquil·litat, millora les condicions ambientals, redueix la contaminació i ens ajuda a lluitar contra el canvi climàtic. En aquests espais verds que gestionen les entitats, també es treballen aspectes que milloren i integren el teixit social del barri on s’ubiquen, amb la implicació del veïnat i dels diversos agents socials del territori.

Nova cessió d’espais municipals 

L'any 2022, l'Ajuntament de Barcelona va treure a concurs públic l'adjudicació de set solars situats en diferents districtes de la ciutat per a ús comunitari, amb la finalitat de fomentar el verd i la biodiversitat. El maig de 2023 es va fer el lliurament de les claus de les set parcel·les adjudicades. 

Les parcel·les se cedeixen per un període de quatre anys, no prorrogables, dins del programa Mans al Verd.

Aquesta tardor-hivern del 2023 es prepara un nou concurs públic per a la renovació d’alguns espais o l’adjudicació d’espais nous.

Els solars que trobareu en aquest concurs són:

  • Fitxa PDF Hort comunitari del jardí d'Antonia Vilàs (Ginebra 45). Districte 1 – Ciutat Vella.

  • Fitxa PDF Hort Font de la Guatlla (Chopin 8-16) Districte 3 – Sants - Montjuic.

  • Fitxa PDF Espai Gardenyes (Cardenal Sentmenat 8X). Districte 5 – Sarrià - St. Gervasi.

  • Fitxa PDF Hort de Sarrià de dalt (Ràfols 23). Districte 5 – Sarrià- St. Gervasi.*

  • Fitxa PDF Hort Travessera (Travessera de Gràcia 265). Districte 6 – Gràcia.* 

  • Fitxa PDF Jardinet de Montserrat (Avda. M. de Déu de Montserrat 136-138). Districte 7 - Horta-Guinardó. 

  • Fitxa PDF Espai Caliu (Congres 1A). Districte 7 - Horta-Guinardó. 

  • Fitxa PDF Hort Font Baliarda Nord (Crta. Alta Roquetes 56-58). Districte 7 – Horta-Guinardó.* 

  • Fitxa PDF Hort de Torre Baró (Escolapi Càncer 102-104). Districte 8 - Nou Barris. 

  • Fitxa PDF Porta’m a l’hort (Piferrer, 122). Districte 8 – Nou Barris. 

  • Fitxa PDF Hort Lanzarote (Lanzarote 26X). Districte 9 - Sant Andreu. 

  • Fitxa PDF Hort La Ferroviària (Carrer de la Ferro 17). Districte 9 - Sant Andreu. 

  • Fitxa PDF Hort del Clot - Verneda (Verneda 21). Districte 10 - Sant Martí.* 

  • Fitxa PDF Hort dels Pebrots (Diagonal, 83 (districte 10). Sant Martí.*

  • Fitxa PDF Hort de la Via Trajana (Via Trajana, 25) Districte 10 – Sant Martí.*

* Tenint en compte la situació excepcional de sequera, i les restriccions d’aigua que s’estan duent a terme en usos urbans, la posada a disposició dels espais nous es veurà subjecta a l’evolució de la crisis de sequera. D’aquesta manera, els espais marcats amb asterisc, es posaran a disposició de les entitats sempre i quan les restriccions establertes a nivell municipal ho permetin.

 

Com es pot sol·licitar l'espai?

Les sol·licituds de participació es poden presentar de manera presencial o telemàtica mitjançant documents digitals, que s’han d’adequar als requisits tècnics, el format i el límit de mida que figurin al tràmit. El termini per presentar les sol·licituds s’inicia l’endemà de la publicació de l’anunci al Butlletí Oficial de la Província de Barcelona i té una durada d’un (1) mes.

Les sol·licituds s’han de presentar al tràmit disponible a l’Oficina Virtual de l’Ajuntament de Barcelona accessible a l’enllaç indicat a continuació, i s’han d’adreçar a l’Àrea d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona. Accès al tràmit

En cas de fer el tràmit presencial, la sol·licitud es pot presentar a qualsevol de les oficines del Registre general de l’Ajuntament de Barcelona, les OAC o el Registre de l’Àrea d’Ecologia Urbana. Les propostes s’han d’adreçar a l’Àrea d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona. 

Alternativament, les sol·licituds, adreçades degudament a l’Àrea d’Ecologia Urbana de l’Ajuntament de Barcelona, també es poden presentar per qualsevol dels mitjans que estableix l’article 16.4 de la Llei estatal 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

 

Qui ho pot demanar?

  • Entitats sense ànim de lucre i persones jurídiques sense afany de lucre degudament constituïdes.
  • Participació de persones físiques: grups o col·lectius de persones físiques, sempre que assumeixin el compromís de constituir-se en una entitat sense ànim de lucre en cas de ser adjudicataris de l’ús d’un terreny.
  • Col·laboració entre diverses entitats: s’admet la participació conjunta de dues o més entitats o col·lectius mitjançant una única sol·licitud.

 

Què es valora del projecte que es presenti?

Els projectes poden obtenir una puntuació màxima de 100 punts. En les bases específiques trobareu l’apartat "12. Criteris de puntuació dels projectes", on s’indiquen els criteris i la puntuació màxima que es pot atorgar a cada un.

  • Divulgació de coneixement de la natura urbana.
  • Mesures d’estalvi energètic i sostenibilitat ambiental.
  • Relació amb d’altres entitats ecologistes o naturalistes.
  • Arrelament al territori.
  • Impacte i retorn social.
  • Gestió interna democràtica, transparent i participada.
  • Cura de les persones i processos.
  • Sostenibilitat econòmica i viabilitat del projecte.

Criteris específics segons la tipologia de projecte principal

  • Agricultura ecològica: es valora la qualitat del projecte d’agricultura ecològica tenint en compte, entre d’altres, aspectes com l’optimització de l’aigua, el tipus d’adobs orgànics que es fan servir, el tipus de planter que s’empra, la contribució a la transformació del sistema alimentari cap a un sistema més just, sa i sostenible, etc.
  • Jardins: es valora en quina mesura el projecte d’enjardinament del terreny sol·licitat incorpora criteris de naturalització.
  • Espais de biodiversitat: es valora en quin grau els projectes presentats preservaran i milloraran la biodiversitat en els terrenys urbans, vetllaran per la conservació dels hàbitats existents en els terrenys sol·licitats i evitaran les deixalles, que donen un aspecte degradat i marginal que no es correspon amb la importància ecològica dels espais.

En l’apartat de documentació trobareu alguns documents que us aportaran informació de suport sobre els criteris de valoració.

 

Com s'ha de fer?

Tramitar-ho: Oficina Virtual de Tràmits. Per tal de demanar un espai, cal fer el tràmit corresponent a l’Oficina Virtual de Tràmits de l’Ajuntament de Barcelona. Hi trobareu tota la documentació necessària i els passos que heu de seguir per sol·licitar-ho.

Accés al tràmit

 

Contacte: si teniu qualsevol dubte o suggeriment pel que fa a la concurrència, ens els podeu fer arribar mitjançant el formulari habilitat al Portal d’Atenció Ciutadana de l’Ajuntament de Barcelona. També podeu fer servir aquest enllaç si voleu que programem una visita a l’espai que us interessi.

Atenció en línia

 

Documents i enllaços d'interès

 

 

Pla BUITS - Horta amb Gràcia