Per a molts infants i famílies la familiarització és la primera separació que es produeix entre ells/es. Per aquest motiu, és un procés que requereix un acompanyament conscient, comprensió, sustentació i, si pot ser, gradualitat. Cada criatura és diferent i, per tant, cada infant viu i expressa aquest procés de manera diferent. La durada d'aquest, la determinarà l'infant i les necessitats de la família. Tota decisió estarà consensuada família-escola.
Aquest procés suposa una primera separació de l’infant cap a la família però també de la família cap a l’infant. És un lloc nou on hi ha gent nova, on s’ha de compartir l’espai amb altres criatures i famílies i on s’ha de confiar amb un educador/a que cuidarà del nen/a. Per l’escola és la primera vegada que s’acull aquella criatura, a aquella família, a aquell conjunt de famílies. Per tant, cal temps i calma fins a crear un clima de confiança on es produeixi un engranatge entre els tres sistemes.
Espai de compartir
Durant les primeres setmanes del mes de setembre, quan els infants s’han començat a quedar sols, hem organitzat un espai pensat pels pares, mares, avis/es i familiars que ho desitjaven amb la intenció de poder compartir les sensacions, emocions, angoixes i neguits viscudes amb la resta de families i del personal de l’escola per entendre una mica millor la intensitat de tot el que es viu.
Aquest espai ha donat l’oportunitat de sentir-se més a prop dels infants i de viure la separació dels seus fills/es d’una manera mes tranquil·la i agradable.