BBB: nou projecte municipal per impulsar el gust per la lectura en la petita infància connectant les escoles bressol municipals i les biblioteques públiques
Hi participen les 103 escoles bressol municipals i les 40 biblioteques públiques de la ciutat.
La lectura i l’acompanyament lector permet obrir un món de coneixement, curiositat i imaginació, també a la petita infància. En l’etapa 0-3, els infants desenvolupen les seves pròpies formes de llegir – més enllà de la lectura alfabètica – i per això és important promoure durant aquesta edat l’accés a la cultura, els llibres i l’acompanyament lector. El programa municipal “BBB: Bressol i Biblioteques del Barri” ho fa per mitjà del vincle i col·laboració entre les escoles bressol municipals i les biblioteques públiques de la ciutat.
En aquesta nova iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona, impulsada des de l’Institut Municipal d’Educació i el Consorci de Biblioteques de Barcelona, hi participen les 103 escoles bressol municipals i les 40 biblioteques públiques de la ciutat. L’objectiu és, a curt termini, promoure el gust per la lectura i afavorir el desenvolupament del llenguatge durant els primers anys de vida per així, a llarg termini, reduir les desigualtats educatives i culturals entre els infants. Segons un informe de 2021 del Consell Superior d’Avaluació Educativa, el 25% de l’alumnat finalitza la primària amb un nivell baix o mitjà/baix de comprensió lectora. Aquest percentatge és encara més alt en famílies en situació de vulnerabilitat.
Una altra de les finalitats del projecte – que s’emmarca en el Pla d’educació i criança de la petita infància, de la mesura de govern Cap a una política de cultura i educació i del Pla director de Biblioteques de Barcelona – és fomentar el vincle entre persones adultes i nadons i infants petits a través de les estones compartides de lectura. Tenint en compte que el grup de referència per als infants són la família i les educadores, és important que ajudin a construir hàbits positius amb relació als llibres.
“BBB: Bressol i biblioteques del barri” compta amb diverses línies de treball que inclouen formació específica sobre l’acompanyament lector a l’escola bressol, l’organització de visites de les famílies a les biblioteques, la difusió d’activitats familiars o la inclusió d’un espai de lectura als 25 patis de bressol oberts al barri dissabtes al matí.
En aquesta novena edició de la formació d’acompanyament lector, a més de participar els equips educatius de les escoles bressol, s’hi han incorporat com a assistents 5 professionals de les Biblioteques de Barcelona.
Més d’una dècada de casos d’èxit
Un dels tàndems precursors del projecte és el que conformen l’EBM La Mar i la Biblioteca Barcelona, al districte de Ciutat Vella. Al 2011 van iniciar el projecte “La mar de llibres” per compartir recursos entre professionals de l’educació del mateix entorn. Aquesta relació es va concretar en visites de les bibliotecàries a l’escola bressol i de les mestres a la biblioteca per poder consultar i triar llibres que endur-se al centre. Aquestes visites també es van ampliar als infants i les famílies.
Aviat també farà 20 anys de l’inici de la col·laboració entre l’EBM Fort Pienc i la Biblioteca Fort Pienc, al districte de l’Eixample. Després de dues dècades que treball conjunt asseguren sentir-se com “dos equipaments i un sol equip” compartint recursos, objectius i treball en xarxa. Entre la proposta d’activitats s’hi poden trobar la maleta viatgera, contacontes a la terrassa o propostes de lectura sensorial.
Altres casos d’èxit al llarg dels darrers anys han estat les aliances generades entre l’EBM Aqüeducte, l’EBM La Muntanya i la Biblioteca Zona Nord (districte de Nou Barris) o entre l’EBM La Filadora i la Biblioteca Can Fabra (districte de Sant Andreu).
Nous i més tàndems entre escoles bressol i biblioteques municipals
BBB treballa per donar a conèixer els projectes existents i les col·laboracions entre tots dos tipus d’equipaments, però sobretot per fomentar la creació de nous tàndems que generin la vinculació de les famílies i els seus infants al voltant de l’acompanyament lector i la promoció de la lectura des de la petita infància.
El 24 de novembre de 2022 es va celebrar una jornada amb la participació de totes les escoles i biblioteques de la ciutat. Des d’aleshores s’han generat nous equips amb la intenció que totes les escoles bressol i totes les biblioteques tinguin connexions i projectes compartits. Concretament, s’han iniciat més de 20 nous projectes que se sumen a les més de 30 iniciatives en marxa.