Investigació / Vídeo


Jonas Staal: L’art com a infraestructura
Parlaments sense Estat, campanyes transnacionals i campaments d’entrenament utòpics

25.06.2020


Dijous 26 de juny, 18 h

En el nostre espectre actual de l’àmbit urbà, l’espai públic ha tornat al seu estatus de passarel·la entre els ambients privatitzats i corporativitzats, en què la gent treballadora és expulsada dels centres a causa de les pràctiques extractives dels especuladors immobiliaris. L’àmbit urbà, però, també és un lloc de lluita, de moviments pels drets de la ciutat i de plataformes democràtiques municipals radicals. Quines noves infraestructures, quines noves formes de domini públic, podem imaginar a través de l’art seguint l’exemple d’aquestes forces socials emancipadores? Pot l’art contribuir no solament a regenerar les infraestructures existents, sinó també a imaginar-ne d’altres de noves, des dels parlaments sense Estat fins a les campanyes transnacionals, i des dels campaments d’entrenament utòpics fins a les biosferes experimentals? En aquesta conferència, l’artista Jonas Staal parlarà de les seves obres d’art sobre institucions de l’últim decenni, i defensarà la importància, en aquesta època de crisi política, econòmica i ecològica, que l’espai artístic funcioni com un lloc per imaginar, experimentar i preimplementar infraestructures alternatives que permetin noves formes de vida.

 

Jonas Staal és un artista visual el treball del qual tracta de la relació entre l’art, la propaganda i la democràcia. És el fundador de l’organització artística i política New World Summit (2012-actualitat) i de la campanya «New Unions» (2016-actualitat). Amb BAK, basis voor actuele kunst (Utrecht), ha cofundat la New World Academy (Acadèmia del Nou Món, 2013-16) i juntament amb Florian Malzacher actualment dirigeix l’utòpic campament d’entrenament Training for the Future (Entrenament per al futur, 2018-actualitat). Entre els seus projectes expositius recents hi ha Art of the Stateless State (Art de l’Estat sense Estat, Moderna Galerija, Ljubljana, 2015), After Europe (Després d’Europa, State of Concept, Atenes, 2016), The Scottish-European Parliament (El Parlament escocès-europeu, CCA, Glasgow, 2018) i Museum as Parliament (Museu com a Parlament, amb la Federació Democràtica del Nord de Síria, Van Abbemuseum, Eindhoven, 2018-actualitat). Els seus projectes s’han exposat àmpliament a llocs com ara l’Stedelijk Museum d’Amsterdam i el Moderna Museet d’Estocolm, així com a la 7a Biennal de Berlín (2012), la 31a Biennal de São Paulo (2014), la Triennal d’Arquitectura d’Oslo (2016) i la Biennal de Varsòvia (2019). La seva publicació més recent és Propaganda Art in the 21st Century (The MIT Press, 2019).