A fi de facilitar la participació ciutadana, i d’acord amb el que es preveu a l’article 37.1 de la Carta Municipal i a la disposició final segona del Reglament de Participació Ciutadana vigent, s'ha de regular el Fitxer general d'entitats ciutadanes, com a instrument bàsic per facilitar les relacions de l'Ajuntament amb les entitats i els grups sense ànim de lucre, d'àmbit de ciutat i de districte, mitjançant decret de la Comissió de Govern.
La normativa que es vol aprovar pretén regular, i per tant dotar de seguretat jurídica, el nou procés telemàtic d’inscripció, modificació i baixa d’una entitat o grup de fet al Fitxer general d’entitats ciutadanes, i adequar-la als canvis produïts per l’actualització del nou Fitxer, i el desenvolupament de noves funcionalitats amb l’objectiu d’aconseguir que els mitjans electrònics esdevinguin el canal habitual per relacionar-se amb la ciutadania i alhora assolir una organització més proactiva i eficient.
Consulta pública prèvia
D’acord amb el que es preveu a l’article 133 de la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, amb l’objectiu de fomentar i millorar la participació ciutadana en el procediment d’elaboració de les normes, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte per a la regulació normativa del Fitxer general d’entitats ciutadanes, s'ha substanciat consulta pública a través del portal web de l’Ajuntament de Barcelona, amb l’objectiu de recollir l’opinió dels ciutadans/es i organitzacions més representatives potencialment afectades.
La ciutadania i les organitzacions que ho van considerar adient van poder, en exercici del dret que els reconeix l’article 133.1 de la Llei 39/2015, remetre les seves opinions i aportacions sobre els aspectes plantejats entre l'11 de novembre i el 12 de desembre de 2022 inclòs, a través del Registre de la seu electrònica, i en general, per qualsevol dels mitjans que permet la Llei 39/2015, d’1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques.