La Llei 18/2017, de l’1 d’agost, de comerç, serveis i fires defineix la venda de mercaderies i la prestació de serveis de manera no sedentària com “l'activitat comercial o la prestació de serveis que es duen a terme amb instal·lacions de tot tipus desmuntables o transportables o en vehicles botiga en espais de titularitat pública o privada”, i classifica les diferents modalitats en les quals es poden dur a terme en espais de titularitat pública.
L’esmentada llei exigeix als Ajuntaments l’aprovació d’una ordenança reguladora de la venda no sedentària com a tràmit previ i ineludible per tal que l’Ajuntament pugui autoritzar l’ocupació de via pública. Així mateix preveu que l’Ajuntament que no disposi d'ordenança municipal reguladora d'alguna de les modalitats de venda o prestació de serveis mitjançant estructures o parades desmuntables o vehicles botiga, s'entén que el municipi en qüestió no autoritza aquesta modalitat de venda en espais de titularitat pública.
La normativa municipal que actualment dóna empara a la venda no sedentària és l’Ordenança d’usos de les vies i els espais públics, aprovada pel Ple del Consell el 27 de novembre de 1998, i en la mateixa no es regulen totes les exigències i requisits que s’estableixen en la vigent normativa comercial per tal de poder autoritzar-la .
A Barcelona es celebren diferents esdeveniments de venda no sedentària, per la qual cosa resulta ineludible l’aprovació de la corresponent ordenança i cal dotar a la ciutat d’una normativa específica sobre aqueta matèria, ja que té entitat suficient per ser objecte d’un únic text normatiu, amb independència i substantivitat pròpies. A l’Ordenança d’usos de les vies i els espais públics no es regulen totes les exigències i requisits que s’estableixen en la vigent normativa comercial. Per tant, cal fer constar la necessitat que l’Ajuntament de Barcelona aprovi una ordenança reguladora de la venda no sedentària d’acord amb les disposicions de la Llei 18/2017, en la qual es regulin les diferents modalitats permeses a la ciutat, determinant-ne les dates i la periodicitat, delimitant el perímetre on se celebrin, i el nombre total de parades, les dimensions, l'oferta i les condicions per a accedir-hi.
Consulta pública prèvia
D’acord amb allò que estableix l’article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es va dur a terme una consulta pública, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte normatiu, per recollir l’opinió de les persones i organitzacions més representatives potencialment afectades per la futura norma.
La ciutadania i les organitzacions que ho van considerar oportú, van poder remetre les seves opinions sobre els aspectes plantejats en el document informatiu que s’inclou, entre el 24 de gener i el 29 de febrer de 2024.