Barxiluna برشلونة | El currículum ocult

Una visita a l'escola per compartir coneixement i experiències sobre com funciona i quines conseqüències pot generar el currículum ocult en la vida dels joves musulmans.

En el marc del cicle de Barxiluna برشلونة: (des) memòria del passat i present islàmic i després de reflexionar sobre la història, el patrimoni, la museografia i el currículum oficial al voltant del fet islàmic, l'Espai Avinyó i l'Oficina d'Afers Religiosos (OAR), organitzen una trobada el 20 de maig de 2023 on participen l’Associació d’Estudiants Musulmans (AEM), l’educadora social Yousra Touri El Mansouri i el grup musical Pinan 450F. Tot en col·laboració amb el servei d'interculturalitat de Sant Andreu i l'Escola l'Estel.

El currículum ocult és conegut com el conjunt d’experiències i ensenyaments que constitueixen les experiències dels estudiants en centres educatius més enllà del currículum oficial i que normalment s’aprenen implícitament, però de vegades explícitament: “Puc desaprendre que Amèrica no va ser descoberta. Em costa desaprendre la violència simbòlica que enfrontàvem a l'escola, que té conseqüències a la teva autoestima, la teva salut mental i la teva vida”, comenta Yousra Touri El Mansouri.

Recorrem per diversos espais i aules de l'escola un dissabte al matí per assenyalar la relació entre el currículum ocult amb el racisme i islamofòbia, posant al centre el coneixement situat de persones musulmanes que han passat pel sistema educatiu català. Per acabar, llegim part del decàleg de "Benvingudes a l'escola... intercultural?", fanzine destinat als educadors i treballadors de centres educatius, i després escoltem un petit concert de Pinan 450f.

Destaquem algunes reflexions:

  • A l'aula de música, Yousra adverteix la “folclorització i homegenització” de la diferència en un text escolar que defineix la música ètnica o música oriental com “el calaix de sastre”, com diu Adnan X de Pinan450f: “Fem blues, rock i rap, però tot el que se'n surti és considerat música ètnica, sense donar-li valor”.
  • Sobre una exposició en els murs sobre “la fauna africana” diverses destaquen la mirada homogènia sobre el continent i experiències on altres companys comparen les capacitats físiques dels alumnes amb imaginaris racistes sobre les persones i les geografies.
  • A la biblioteca, davant d'un còmic de Tintín, Adnan diu: “Vam créixer llegint els còmics de Tintín sense saber que era la imatge de la colonització europea, sagnant i dèspota”.
  • A la sala del professorat, Yousra comenta: “Un mecanisme de defensa davant de la discriminació a l'escola era optar per l'excel·lència, treure les millors notes, per justificar la teva existència. O, al contrari, passar de tot, perquè de mi no se n'espera res”.
  • Lina Ball d'AEM comenta al menjador: “per demanar menú halal em posaven a la taula dels nens amb intoleràncies alimentàries, una altra forma de discriminació. Ara a les escoles hi ha el menú vegetarià o vegà, per què no el halal?”.

 

>>Galeria d'imatges<<