Biblioteca Poble-sec - Francesc Boix

Biblioteca Poble-sec - Francesc Boix

Un any més les biblioteques tornen a ser el servei cultural més ben valorat per la ciutadania de Barcelona

S’han publicat els resultats de l’Enquesta de serveis municipals 2025, i un any més les biblioteques tornen a ser el servei cultural més ben valorat. Amb un 8 de nota, les biblioteques se situen altra vegada com el segon servei municipal més ben valorat, precedides només pels Bombers.

..
07/10/2025 - 12:50 h

Les persones usuàries dels districtes de Ciutat Vella, Nou Barris i Sant Martí són les que puntuen més alt el servei de biblioteques de la ciutat.

L’enquesta també valora la percepció d’evolució del servei: el 36,16% de les persones enquestades opinen que ha millorat i el 25,33% que es manté igual. Quan qui valora són les persones que manifesten que fan servir les biblioteques (és a dir, el 46,14% de les enquestades), el 56,71% considera que ha millorat i un 36,67% que es manté igual.

Aquesta bona valoració sostinguda en el temps és possible gràcies a la feina ben feta de tot l’equip que treballa a Biblioteques de Barcelona.

Les dades del primer semestre del 2025 refermen la confiança de la ciutadania de Barcelona en les seves biblioteques.

En el primer semestre de l’any les biblioteques han rebut més de tres milions de visites. Diàriament, les biblioteques han rebut una mitjana de 22.660 visites presencials, un augment del 4,1% respecte al mateix període de l’any passant.

En aquest període, s’hi han fet més de 1.600 sessions d’activitats de difusió cultural i de lectura, amb més de 42.000 assistents. Els clubs de lectura es consoliden com a activitat destacada de les biblioteques: en el primer semestre del 2025 s’han dut a terme 964 sessions de clubs de lectura, amb una participació total de 12.343 persones, que representa un augment de més del 17% en relació amb el mateix període de l’any passat.

Amb gairebé 1,8 milions de documents prestats, el préstec és el servei més utilitzat pels usuaris i les usuàries de les biblioteques. Els llibres són els documents que les persones que visiten les biblioteques més s’han emportat: més d’1,5 milions.

Seguint la tendència dels darrers anys, el préstec de llibres digitals és el servei que més ha augmentat respecte al mateix període de l’any passat, un 18%, seguit del servei de préstec i lectura a domicili: en aquest primer semestre s’han fet més de 1.000 préstecs a domicili

Amb més de 2.000 visites i més de 45.000 alumnes assistents, les visites escolars es consoliden, un any més, com un dels serveis d’educació i cohesió social més demanats a les Biblioteques de Barcelona. El 50% d’aquestes visites són de grups d’educació primària, seguides de les visites dels grups d’educació infantil, el 31%.

Les visites tenen com a complement el programa “Acció lectora”, una proposta de promoció de la lectura, l’escriptura i l’expressió oral en les diverses etapes i cicles educatius en què les Biblioteques de Barcelona treballen amb la comunitat educativa. En el curs 2024-2025, 1.826 alumnes de secundària i 1.514 de secundària de 83 centres educatius (un 20% del total de centres educatius de la ciutat) van participar en algun dels programes oferts.

Les biblioteques continuen amb el seu compromís amb la reducció de la bretxa digital i són claus en la construcció d’una població crítica.

En aquest primer semestre de l’any s’han programat gairebé 1.500 sessions de tallers i formacions tecnològiques, a les quals han assistit gairebé 7.000 persones. Gairebé la meitat dels tallers, un 44%, s’han fet en el marc de les Antenes Cibernàrium dutes a terme en col•laboració amb Barcelona Activa, que vol donar suport a les persones de més de 16 anys en l’ús de les eines tecnològiques.

La programació adreçada al públic juvenil, com el Code Club, l’EstàsON o el Technovation Girls, representa més del 20% de la programació tecnològica.

En aquest semestre s’han fet un total de 279 proves de l’acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC) en alguna de les nou biblioteques que són centres col•laboradors. Per mitjà de l’ACTIC, la persona titular pot acreditar, davant qualsevol instància pública o privada, les seves competències en tecnologies de la informació i la comunicació.

Seguint la tendència del 2023, augmenten els usos de wifi, tot i que també augmenten els usos dels ordinadors en sala.