El Plenari del Consell Educatiu Municipal de Barcelona (CEMB) ha aprovat recentment l’informe final de la Comissió de Treball de Planificació Educativa del curs 2021-2022. Aquesta comissió és de caire estructural i es presenta com la continuïtat del treball desplegat per la Comissió de Mapa Escolar del curs 2020-2021.
L’informe aprovat és el resultat de diverses reunions al llarg del curs en què es van analitzar les possibilitats que ofereix el Decret 11/2021, de 16 de febrer, de la programació de l’oferta educativa i del procediment d’admissió en els centres del Servei d’Educació de Catalunya. Concretament, es van abordar les repercussions pel que fa a l’oferta de places singular, la matriculació per zona educativa o la mida de les ràtios, entre d’altres.
En general, des de la Comissió es valoren positivament els escenaris que es preveuen amb el nou decret, però s’assenyalen una sèrie de reptes als quals cal fer front com a ciutat per assolir els objectius d’equitat i dessegregació marcats.
La contínua davallada demogràfica de la població a la ciutat, la sobreoferta de places existents, la dificultat per regular l’oferta en els centres concertats, les desigualtats en opcions d’escolarització entre zones educatives o les limitacions de detecció d’alumnat amb necessitats especials són alguns d’aquests factors que poden dificultar l’eficàcia dels instruments previstos en el nou marc normatiu.
És per això que l’informe planteja un seguit de propostes enfocades a entomar aquests reptes i millorar la planificació educativa a la ciutat. D’aquesta manera, s’inclouen qüestions com el fet de fixar una proporció màxima d’alumnat NESE per grup, definir un nou model de zones educatives més equitatiu, avançar cap a una igualtat en el nombre de centres que poden escollir les famílies o garantir una distribució equilibrada de la matrícula viva.
Altres propostes destacades que recull el text parlen de la necessitat d’aprofitar la davallada demogràfica per baixar ràtios de forma generalitzada, especialment en els centres de major complexitat; així com que es mantinguin i estabilitzin les dotacions docents i que es planifiquin tenint en compte la matrícula viva.
Com a demanda de l’informe, també hi ha la de millorar la transparència de les dades que fan referència a la planificació educativa, ja que es considera que sovint no es disposa de la informació necessària per valorar la gestió que es fa a la ciutat, i la d’adaptar la normativa perquè es pugui regular també l’oferta dels centres concertats i així poder fer front a la sobreoferta existent.
Aquest informe, juntament amb els altres cinc elaborats per les comissions del CEMB i el Consell de l’FP durant el curs 2021-2022, es presentarà a les administracions competents i al conjunt de la comunitat educativa en la jornada Debat de Debats, que tindrà lloc el proper 19 de desembre.