Transformem els patis
El programa per a la transformació dels patis escolars dels centres educatius de Barcelona treballa per millorar tant els espais físics com les dinàmiques i relacions que s’hi esdevenen, amb l’objectiu que siguin més igualitàries mitjançant la diversificació del joc. Alhora, vol convertir-los en equipaments comunitaris accessibles per a la gent dels barris, sumant-se en molts casos a la xarxa de refugis climàtics de la ciutat.
La implementació d'aquest programa es concreta en quatre transformacions físiques:
- introduir elements pel joc divers
- plantar arbres i verd
- generar ombra
- ampliar espai de terra permeable i tou com a jardí en convivència amb usos esportius
L'objectiu és assolir al 2030 4 fites a tots els patis d’educació infantil, primària, instituts escoles i centres d’educació especial de la ciutat de Barcelona:
- Reconèixer els patis com a espais de joc per excel·lència.
- Millorar la naturalització dels patis per garantir espais de promoció de la salut i benestar.
- Fomentar la coeducació en els patis per establir dinàmiques i relacions equitatives entre els infants i la comunitat educativa.
- Afavorir l'obertura dels patis a la comunitat per crear vincles amb la societat i l'entorn.
Al primer vídeo d'aquesta pàgina podeu veure una descripció general del projecte. El segon vídeo exemplifica les dinàmiques participatives que es fan amb les comunitats educatives implicades.
Pel curs 2024-2025 es preveu la transformació dels patis de
-
Escola Calderon de la Barca (Nou Barris)
-
Escola Pere IV (Sant Martí)
-
Escola Torrent de Can Carabassa (Horta-Guinardó)
PATIS TRANSFORMATS
-
Les 12 transformacions de patis previstes pel curs 2023-2024 ja són una realitat.
- Sants-Montjuïc: Escola i Institut Lluís Vives
- Eixample: IE Sicília, i Escola Tabor
- Gràcia: Escola Josep Maria Jujol, i Escola i Institut La Sedeta
- Horta-Guinardó: IE Coves d’en Cimany, i Escola Estel Guinardó
- Nou Barris: Escola Timbaler del Bruc, IE Trinitat Nova, i IE Turó de Roquetes
- Sant Martí: Escola Bac de Roda, i Escola Joaquim Ruyra
Podeu veure com va ser el procés participatiu de la comunitat educativa aquí.
-
Podeu seguir el procés participatiu de la comunitat educativa aquí
Clica per veure el vídeo de cada transformació
- Escola Fort Pienc (Eixample)
- Escola Ferran Sunyer (Eixample)
- Escola Diputació (Eixample)
- Escola Londres (Eixample)
- Escola Seat (Sants-Montjuïc)
- Escola Turó del Cargol (Gràcia)
- Escola Marinada (Nou Barris)
- Escola Ciutat Comtal (Nou Barris)
- Escola Victor Català (Nou Barris)
- Escola Ferrer i Guàrdia (Nou Barris)
- Escola Els Pins (Horta-Guinardó)
- Escola Els Porxos (Sant Martí)
- Escola La Palmera (Sant Martí)
- Escola la Rambleta del Clot (Sant Martí)
-
- Escola Castella (Ciutat Vella)
- Escola Rubén Darío (Ciutat Vella)
Mira el vídeo de les transformacions
- Escola Aldana (Eixample)
- Escola de la Concepció (Eixample)
Mira el vídeo de les transformacions
- Escola Enric Granados (Sants-Montjuïc)
- Escola Gayarre (Sants-Montjuïc)
- Escola Mossèn Jacint Verdaguer (Sants-Montjuïc)
Mira el vídeo de les transformacions
- Escola Pau Casals-Gràcia (Gràcia)
Mira el vídeo de les transformacions
- Escola Mas Casanovas (Horta-Guinardó)
- Escola de Les Aigües (Horta-Guinardó)
- Institut Escola Mirades (Horta-Guinardó)
Mira el vídeo de les transformacions
- Escola Mercè Rodoreda (Nou Barris)
- CEE Sant Joan de la Creu (Nou Barris)
- Escola Elisenda de Montacada (Nou Barris)
- Escola Tibidabo (Nou Barris)
- Escola Santiago Rusiñol (Nou Barris)
Mira el vídeo de les transformacions
- Escola Molí de Finestrelles (Sant Andreu)
- Escola Turó Blau (Sant Andreu)
- Escola el Sagrer (Sant Andreu)
Mira el vídeo de les transformacions
- Escola Farigola del Clot (Sant Martí)
-
Durant el curs 2020-2021 es van posar en marxa les transformacions ja en el marc del programa Transformem els patis. Van ser els següents 12:
- Escola Auró
- Escola Bogatell
- Escola de les Aigües
- Escola Duran i Bas
- Escola Francesc Macià
- Escola l’Estel
- Escola Palma de Mallorca
- Escola Parc de la Ciutadella
- Escola Pau Casals de Gràcia
- Escola Ramon Llull
- Escola Tabèr
- Escola Milà i Fontanals
-
Els primers 11 centres van transformar els seus patis en el marc de la creació de refugis climàtics entre 2019 i 2020. Van ser:
- Escola Cervantes
- Escola Els Llorers
- Escola Ramón Casas
- Escola Ítaca
- Escola Poeta Foix
- Escola Rius i Taulet
- Escola Font d’en Fargas
- Escola Can Fabra
- Escola Poblenou
- Escola Vila Olímpica
- Institut-Escola Antaviana
PREGUNTES FREQÜENTS
-
Es parteix d’un marc conceptual compartit de ciutat: sis criteris (cal posar enllaç a la infografia) per a un pati més naturalitzat, coeducatiu i comunitari a partir del qual cada centre construeix la seva proposta traslladada a les seves necessitats i objectius específics.
Aquests criteris són:
- Espai valuós d’aprenentatge, coeducació i convivència dins de l’escola
- Diversitat d’ambients i activitats lúdiques i creatives
- Contacte amb la natura: verd, terra i aigua
- Confortabilitat de l’entorn
- (Re)distribució equilibrada dels espais
- Usos diversos per a la comunitat i el veïnat
-
Es finança a través del pressupost municipal, que es transfereix al Consorci d’Educació de Barcelona per executar les obres del pati. Cada any hi ha una reserva pressupostària.
-
Poden participar en el programa centres educatius públics d’infantil i primària, instituts-escola i centres d’educació especial de la ciutat de Barcelona. És la direcció del centre educatiu qui ha de fer la sol·licitud per entrar al programa.
-
És la direcció del centre educatiu qui ha de fer la sol·licitud per entrar al programa a través de la convocatòria unificada de programes (CUP) del Consorci d’Educació. Es duu a terme un procés de selecció que es fa mitjançant uns criteris de puntuació objectiva.
-
La participació es fa amb tota la comunitat educativa: professorat, infants, famílies, monitoratge de migdia i entitats externes vinculades al centre.
-
La participació es planteja a partir de processos de cocreació amb tots els agents de la comunitat educativa durant tot un curs escolar. Per vertebrar tot el procés de cocreació es constitueix un grup motor d’aproximadament quinze persones en què participen persones de l’equip directiu, professorat, alumnat, famílies, monitoratge de temps de migdia i entitats vinculades als centres educatius.
El grup motor és qui participa en les sessions de treball dinamitzades i en les reunions amb l’equip d’arquitectes, però es convida el centre educatiu a implicar com més persones de la comunitat educativa millor, molt especialment l’alumnat, en el procés de cocreació per a la transformació del pati.
Els centres educatius tenen a la seva disposició una Guia de cocreació (cal posar l’enllaç a la guia) en què està definit tot el procés de cocreació:
- Treball intern dels centres
- Sessions de treball dinamitzades per professionals externs
- Reunions de treball amb l’equip d’arquitectes fins a arribar al projecte definitiu
- Participació des de la detecció de necessitats fins a la definició del projecte definitiu i l’avaluació final
Aquesta participació es complementa amb sessions de formació destinades al professorat per oferir recursos i orientacions pedagògiques durant el procés de transformació del pati.
-
Aproximadament divuit mesos.
- Setembre-juny: procés de disseny per a la transformació del pati (física i pedagògica)
- Juliol-agost-setembre: execució de l’obra per a la transformació física del pati
- Setembre-maig: Funcionament del nou pati (valoracions)
-
Per a la transformació del pati, els centres educatius han de repensar el projecte educatiu del pati i identificar els elements clau necessaris per fer-ne la transformació física i educativa.
S’ha dissenyat una formació específica per al professorat, oberta al monitoratge de migdia i a les famílies, i es disposa d’una guia amb orientacions pedagògiques (cal posar l’enllaç a la guia) que ajuden a repensar el projecte pedagògic del pati. Per aprofitar tot el potencial educatiu i de salut, cal apostar per la transformació del projecte pedagògic del pati i es convida la comunitat educativa a ser la protagonista de la reflexió sobre les millores dels espais, les experiències i els usos dels patis.
-
Les empreses constructores que han transformat el pati tenen un contracte per fer-ne el manteniment durant el període d’un any. Aquest manteniment es refereix al manteniment de la vegetació, els materials i les noves estructures.
-
En incorporar-se al programa, el centre educatiu es compromet al següent:
- Elaborar un projecte educatiu de pati que pugui formar part del projecte educatiu de centre o del projecte de direcció del centre.
- Participar en sessions de formació.
- Col·laborar amb estudis i avaluacions per entendre l’impacte del programa i identificar millores.
- Compartir la responsabilitat a l’hora de mantenir el pati.
-
El programa “Transformem els patis” habilita un espai en la plataforma digital de participació de l’Ajuntament de Barcelona decidim.barcelona.
L’espai conté informació pública sobre el programa i les seves fases, així com la documentació generada al llarg del procés participatiu de cocreació de cada centre.
Vols consultar altres projectes com aquest?