Les activitats de la vida quotidiana dels infants són un dels eixos centrals de l'activitat educativa de l'escola bressol. Al llarg del dia s´estableix una seqüència d´accions (l'acollida, el descans, la higiene, l'alimentació, el joc, les relacions, l'expressió motriu i lliure moviment...) que es van repetint diàriament creant un seguit d´hàbits i rutines que aporten estabilitat i seguretat als infants. Per tant, destacaríem el seu valor educatiu, més enllà del de satisfer unes necessitats bàsiques dels infants. En el dia a dia, s´estableix un vincle afectiu entre l'adult i l'infant, es transmeten uns valors culturals, es promou la seva autonomia, etc. Aquests moments de vida quotidiana són essencials per al desenvolupament autònom dels infants. Ells són els protagonistes de la seva pròpia acció i, per tant, són ells els que marquen el ritme del seu procés vital.
Des de l’escola s’acompanyen aquests processos tot respectant els interessos de cada infant, deixant que es desenvolupin al màxim i d’una manera autònoma les seves capacitats. Per això, procurem crear una atmosfera tranquil·la i agradable on, els adults, oferim un espai acollidor i de relacions afectives i estables.
L’espai quotidià està pensat, dissenyat i creat per tal que els infants puguin aprendre des de les accions i els interessos genuïns; la gestió del seu temps, un temps viscut i no sempre cronològicament ordenat, i el producte de tot plegat: l’organització quotidiana, on es couen les transformacions de les relacions i dels aprenentatges.
Apostar pel bon tracte en l’educació implica confiar en l’actuació lliure dels infants i atendre’ls tots i cadascun –individualment o en grup reduït, segons l’edat i les necessitats que presentin–, de manera regular i contínua. Per als infants, és imprescindible que hi hagi relació de proximitat i diàleg amb la persona adulta. Hem après de l’experiència de Lóczy que és més eficaç fer partícips als infants de les accions i de les rutines de l’educador o l’educadora en els moments de cura. L’adult és proveïdor de la continuïtat dels aprenentatges dels infants, és acollidor de converses i moments de relaxada intimitat amb grups d’infants. Però també observa, concentrat i present, o està ocupat amb algun infant en concret, o un grupet. Aquesta presència no és possible sense una bona organització de las activitats dels infants.
Aquests moments de vida quotidiana són essencials per al desenvolupament autònom dels infants. Ells són els protagonistes de la seva pròpia acció i, per tant, són ells els que marquen el ritme del seu procés vital.
"L’essencial és que l’infant descobreixi les coses per ell mateix. Tot el que obtingui a través de la seva pròpia experiència li proporcionarà un saber molt diferent d’aquell que aconsegueixi quan se li donen les respostes”.
Emmy Pikler