El moviment lliure basat en l’activitat autònoma afavoreix en l’infant el descobriment de les seves pròpies capacitats, la utilització de les seves pròpies adquisicions i l’aprenentatge dels seus propis èxits i fracassos.
El desenvolupament motor sorgeix de forma espontània i autònoma ,no necessita de la intervenció de l’adult però si de la seva mirada atenta, respectuosa i afectuosa .
La confiança amb els infants ,en la seva capacitat de moure’s i relacionar-se amb el món que els envolta és molt important, ja que aquesta confiança els retorna una imatge positiva d’ells mateixos.
A l’escola procurem uns espais ,uns materials i un acompanyament perquè això sigui possible ,respectant l’espontaneïtat i el ritme individual de cada infant sense comparar-lo amb ningú altre.
“ La prudència i l’autoconfiança es desenvolupen si deixem els infants apropar-se a poc a poc a una nova tasca sense interferir-hi".
Emmi Pikler
Principis Emmi Pikler (Lóczy)
- El respecte a la llibertat de moviment i a la conquista de l’autonomia.
- Considerar que l’activitat que sorgeix del propi interès dóna satisfacció a l’infant i fa sentir-lo competent.
- La importància d’oferir un entorn adequat.
- El valor de l’estabilitat i de la regularitat en la relació personal i en l’entorn en què viuen els petits, com a font de seguretat i d’inici de les nocions d’espai i temps
- L’atenció de qualitat i el respecte pel ritme de desenvolupament individual de cada infant. La importància dels estadis d’intents o d’assaigs d’experiències.
- El perill de les intervencions d’estimulació que “forcen” el ritme individual de l’infant.
- El valor de les activitats de la vida quotidiana.