L’escola bressol el Tren de Fort Pienc està situada en mig d’uns edificis destinats a diferents serveis, entre els quals ens trobem amb l’escola d’infantil i primària de Fort Pienc.
Des de fa ja força cursos ens vam coordinar per començar un projecte conjunt i així poder utilitzar alguna de les seves instal·lacions per donar l’oportunitat als infants de l’escola bressol a ampliar el seu ventall d’espais educatius amb propostes noves.
Aquesta unió de diferents serveis genera moltes possibilitats, entre les quals es pot oferir l’opció de realitzar activitats alternatives en espais diferents.
Els principals espais que utilitzem són el sorral i el gimnàs del CEIP Fort Pienc. Aquest projecte ha anat evolucionant al llarg dels anys i s’ha anat adaptant cada curs en funció de les necessitats dels grups. És un procés d’assaig i error que les mestres van adaptant segons la demanda dels infants en cada moment.
Normalment s’inicia després de l’adaptació, tot i que no hi ha una data establerta d’inici del projecte sinó que es comença quan les mestres veuen que els grups d’infants estan preparats per anar-hi, respectant així, el seu procés evolutiu i el moment en què es troben.
Organització de les activitats
Ara com ara, aquesta activitat es porta a terme quinzenalment i, són els dos grups de grans (2 – 3 anys) els que hi participen i passen una estona al matí en les seves instal·lacions. Sempre i quant, la disponibilitat i els horaris del CEIP Fort Pienc, així ens ho permetin. Per tant, tenim una relació estreta amb el personal de l’escola de primària per poder posar-nos d’acord i programem al començament de curs totes les dates i horaris acordats per tal de realitzar les dues activitats.
Les famílies dels infants de l’escola signen una autorització de sortides on apareixen totes les dates acordades així com s’afegeix aquesta activitat al calendari d’activitats que es realitza a començaments de curs i que s’envia a les famílies via correu electrònic. També, per recordar-ho a les famílies, un dia abans de cada sortida, es penja un cartell a l’entrada de les classes, anunciant-ho.
En el moment de fer el desplaçament des de l’escola bressol al CEIP Fort Pienc, el trajecte és mínim, però s’ha d’anar controlant i anem fent petites parades per poder fer-ho. Així i tot, sempre se’ls demana a les famílies la seva col·laboració a acompanyar als infants en aquestes dues situacions amb l’objectiu de fer-les participes. També acompanya la persona de l’equip de suport que hi ha a l’escola en aquell moment, les estudiants en pràctiques que hi vulguin participar i si es considera escaient la mestra complementària o directora.
És molt important anticipar i explicar als infants tot el que hauran de fer i, el que podran trobar-se, perquè ho puguin anar visualitzant i interioritzant.
Com totes les activitats que fem, siguin del grup que siguin, tota la comunitat educativa s’hi sent implicada. Esdevé una activitat de l’escola i per l’escola.
Que fem, perquè ho fem i com ho fem?
Pensem que no és només una activitat que realitzen els infants, sinó que forma part del seu desenvolupament i aprenentatge, el fet de poder descobrir nous espais els permet adquirir més experiències, estímuls i noves descobertes. Constitueix una via diferent en la construcció de nous aprenentatges.
El gimnàs.
En el cas del gimnàs, és un espai molt ampli, que els permet córrer, saltar, construir, crear, grimpar i, en definitiva, posar a prova les seves habilitats motrius amb enginy, imaginació i creativitat. Els diferents materials que allà ens proporcionen, com per exemple mòduls de psicomotricitat, coixins, bancs, espatlleres, matalassos, etc. són les mestres dels dos grups de grans de l’EBM el tren de Fort Pienc, les que inicialment els distribueixen i preparen amb molta cura. L’objectiu de la distribució del material és crear un entorn de joc ric i imaginatiu. Són propostes obertes que permeten que siguin els infants els protagonistes del seu aprenentatge. Al final de la sessió hi ha un moment per relaxar-nos i poder tornar a la calma. És una estona que ens ajuda a finalitzar l´activitat creant un ambient tranquil i acollidor. Ens estirem a terra i canten alguna cançó per tancar la sessió o bé escolten alguna música de relaxació.
És molt important que els infants vagin interioritzant les rutines que se n’esdevenen d’aquesta activitat com treure’s les sabates abans de començar. Cal que els infants portin els mitjons antilliscants i roba còmoda.
El sorral.
La sorra és un material que només el disposem dins l’escola; el pati de la nostra escola no disposa de sorral. El fet d’oferir-los la possibilitat d’anar a jugar al sorral del CEIP Fort Pienc ampliem les propostes de joc amb aquest element. El fet de poder tocar la sorra ens aporta sensacions diferents, es pot experimentar amb ella, crear, destruir i donar forma partint del no-res, però també ens pot no agradar aquesta sensació i buscar altres opcions on la imaginació juga un paper molt important, i que ens permet trobar altres possibilitats com per exemple, omplir, buidar, transportar, donar forma amb creativitat i imaginació. En un principi, pràcticament tots els infants es queden jugant al sorral però, a poc a poc van descobrint altres espais o materials, com pneumàtics o un mòdul per pujar. Per tant, no és una activitat dirigida, sinó que els infants tenen la llibertat d’escollir amb el que volen jugar i així donar lloc a les seves preferències.
Educar es oferir totes les condicions per tal de que les nenes i els nens arribin a ser persones.