Fem matemàtiques a l’escola bressol

Després de moltes reunions d’equip parlant sobre la relació de les matemàtiques i el dia a dia dels infants a l’escola, vàrem arribar a la conclusió que aquest aspecte no volíem que només fos una proposta, sinó que formés part de la nostra manera de fer i que les educadores els hi poguessin posar paraules als conceptes matemàtics que els nens i nenes fan sense que se n’adonin. Per a que els infants facin els aprenentatges d’una manera autònoma i significativa els hem d’oferir un entorn acollidor i segur, on es puguin interessar per tot el que els envolta i un adult com acompanyant d’aquests aprenentatges, amb una actitud observadora i respectuosa.

Des que l’infant entra a l’escola fins que marxa tot aquest temps està ple de situacions educatives i que tenen relació amb el món matemàtic: penjar l’abric al seu lloc, deixar els pitets cada un a una cistella, recollir la classe és classificar els materials i conèixer l’espai. L’hora del dinar és una gran font de conceptes matemàtics: repartir els pitets i els coberts, les diferents textures i temperatures dels aliments. Les seqüències temporals que els ajuda a estructurar el temps: juguem, ens rentem, dinem, ens tornem a rentar, juguem, ens traiem la roba i la guardem, anem a dormir cadascú en el seu matalàs. Aquestes seqüències els hi donen seguretat que els ajuda a créixer.

L’escola també ofereix propostes de joc de qualitat sensorial com: la panera dels tresors, amb varietat d’objectes de diferents textures, materials, colors..., el joc heurístic amb la possibilitat de fer transvasaments i manipulació amb materials diferents, els minimons amb aquesta proposta els nens i nenes poden fer classificacions, seriacions, conjunts.... Els infants també tenen la possibilitat de manipular el Bol del metall, la Panera dels raspalls, la caixa de la mirada i combinar diversos objectes en la taula de llums. A totes les classes, a la sala d'usos múltiples, al pati i al jardí hi ha material inespecífic el qual en mans dels infants tenen infinites possibilitats de joc.

La feina de les mestres és pensar, modificar, enriquir les propostes que s’ofereixen a l’escola amb una mirada oberta, sense oblidar-nos tot el que els adults podem aprendre dels infants.

Galeria d'imatges: 

Compartiu aquest contingut