El jardí de l'escola

Entenem el jardí com un espai segur i de trobada, el qual ens ofereix un munt d’oportunitats educatives. És un lloc més de l’escola on els infants poden actuar lliure i autònomament, sent protagonistes del seu joc i per tant del seu aprenentatge. Esdevé un espai privilegiat, amb moltes possibilitats essencials pel desenvolupament del joc lliure i amb un immens potencial pel que fa als seus beneficis educatius:

- El desenvolupament personal amb repercussions directes en l’autoestima.
- La gestió emocional.
- La motivació per la relació i l’entesa amb els altres.
- La millora en les formes d’organització, cooperació i col·laboració.
- La convivència amb els altres respectant les normes i els hàbits cívics.
- La participació amb responsabilitat en la presa de decisions, utilitzant una manera de comunicar-se que segons l’edat de l’infant és amb la paraula, el gest, etc. per arribar a       acords, assumint obligacions i responsabilitats.

Les propostes a l’aire lliure poden esdevenir un bon espai d’aprenentatge. Per a què esdevingui aquest fi, prèviament, ha estat pensat per l’equip de l’escola tenint en compte quines són les necessitats dels infants segons els seu moment evolutiu. Tenim present aquests criteris per formar els diferents espais de joc que es poden trobar al nostre jardí:

- Que esdevingui un espai de relació.
- Que ofereixi les possibilitats motores que els infants necessiten com gronxar-se, saltar, correr, amagar-se.
- Que ajudi a desenvolupar la psicomotricitat fina.

Tot això en un entorn segur, natural i que faciliti l’exploració i descobriment per part de l’infant de forma espontània, activa i autònoma. Les propostes i distribució dels espais proporcionen la seguretat necessària per actuar i compartir experiències, sense necessitat de la intervenció constant i directa de l’adult.

Els espais de joc del nostre jardí els podem dividir en:

- Elements lúdics de joc: tobogans, gronxadors estructures de fusta...
- Elements naturals: arbres i plantes frondoses per ser propiciadors de moments d’exploració i experimentació, l’iglú d’heura, plantes aromàtiques...

Amb aquesta distribució, els infants decideixen a on i quan anar d’un espai a un altre, segons la necessitat que tingui en cada instant.

El nostre paper com educadores és assegurar les condicions necessàries i recolzar amb la nostra atenció les iniciatives dels infants tant quan juguen junts com quan un infant ho fa de forma individual. Creiem en la capacitat dels infants de com jugar, a què jugar, durant quant de temps, etc. ja que considerem el seu joc com una activitat autònoma.

Per tant, ens posicionem en un lloc del jardí on els infants ens trobin disponibles, per a què puguin sentir-se acompanyats/des i segurs/es en el seu joc, sobretot en aquells moments de conflicte on l’infant necessitarà un acompanyament. La nostra tasca principal segueix sent la d’observar i acompanyar als infants, a més a més de preservar el material, ordenar i també acollir les seves necessitats d’higiene i cura.
             
                                
                “El jardí de l’escola bressol és l’espai exterior que poc a poc,
                                             l’infant també anirà fent seu.”
                                                         
                                                                  (Rosa Vidiella: El jardí a l’escola bressol.)

 

Galeria d'imatges: 

Compartiu aquest contingut