L’equip de l’escola s’encarrega de planificar els espais i els materials per promoure la resposta autónoma dels infants a les seves necessitats fisiològiques i psicològiques. En el nostre projecte educatiu, partim d’un concepte d’infant competent i per tant, l’adult deixa de ser el centre de l’activitat del grup i adquireix el paper de planificar l’ambient educatiu per garantir el procés personal de cada nen i nena i acompanyar des de la distancia necessària tot respectant l’activitat lliure dels infants.
Des d’aquesta perspectiva, l’organització temporal, la distribució dels espais interiors i exteriors, i dels materials en general, han de comptar amb unes característiques especifiques que afavoreixin l’autonomia, les relacions, la intimitat, l’activitat i la seguretat dels infants.
Preparem l’ambient educatiu per oferir als infants els estímuls necessaris per a l’experimentació amb objectes, el domini de les habilitats corporals i comunicatives i el joc social i simbòlic. La preparació i presentació atractiva i curosa del material, tenint en compte criteris estètics i organitzatius, contribueix a despertar la curiositat dels infants i a afavorir la seva activitat.
Prioritzem l’oferta de materials de dos tipus a l’abast dels nens i nenes:
-Materials de l’entorn natural, que ofereixen una gran varietat manipulativa i riquesa sensorials. Desperten la curiositat i estimulen el coneixement de tactes, olors, gustos i la diferenciació dels elements naturals en general.
-Materials inespecífics i de recuperació, que faciliten que els infants posin a prova les seves capacitats d’experimentar, crear i imaginar. Així capses de cartró, taps de suro, anelles de fusta, robes i cintes, etc…, conviden a l’acció i permeten iniciar a l’adquisició de les primeres nocions lógico-matemàtiques a partir de la manipulació i combinació de diferents objectes tot fent classificacions, ordenacions, omplint i buidant contenidors, posant molts o pocs elements, etc…de forma espontània.