Presentat l'informe "Petita infància i educació inclusiva a les escoles bressol municipal"
Es destaca un notable increment en la detecció precoç de necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a les escoles bressol municipals
L’Ajuntament de Barcelona, per mitjà de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, ha presentat avui l’informe “Petita infància i educació inclusiva a les escoles bressol municipals” on es destaca un notable increment en la detecció precoç de necessitats específiques de suport educatiu (NESE) a les escoles bressol municipals – també d’infants que, tot ni no presentar NESE, requereixen un seguiment i acompanyament per reforçar el seu desenvolupament – i l’augment dels recursos destinats a l’educació inclusiva en l’àmbit de la petita infància.
L’informe, que parteix de les dades recollides des del curs 2015-2016 i fins al curs 2021-2022, aprofundeix i presenta conclusions, i, en general, evidencia els avenços i reforç en matèria de NESE a la xarxa d’escoles bressol municipals, cap a una educació inclusiva amb més recursos per a la detecció primerenca de necessitats educatives en els infants i de prevenció de dificultats de desenvolupament i aprenentatge. La diagnosi ha estat elaborada per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona (IIAB), amb la participació de la comissió de treball d’educació inclusiva de l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB) i d’un grup de discussió format per una trentena de persones de l’àmbit de la petita infància i l’educació inclusiva.
Els infants amb NESE matriculats a les bressol municipals, segons indica l’informe, representen el 5% del total d’inscrits (aproximadament uns 8.600) i són cada vegada més. Mentre el curs 2015-2016 eren 186, el curs 2021-2022 van ser 409. Del total d’infants amb NESE, 2 de cada 3 tenen discapacitats, trastorns o retards en el seu desenvolupament (NESE A), i 1 de cada 3, una situació social desfavorida per al desenvolupament de l’infant (NESE B).
Les escoles bressol treballen coordinament amb l’Equip d’Educació Inclusiva de l’IMEB – fins ara anomenat Equip Educatiu d’Atenció a Especials Necessitats – i també incorporen altres recursos i serveis municipals. L’observació, detecció precoç, activació de recursos, orientació, atenció i seguiment són alguns dels recursos claus que s’activen. A més, es treballa en col·laboració i coordinació amb altres recursos públics i entitats i en contacte amb les famílies.
10 avenços per a l’educació inclusiva a les bressol
El cost associat al conjunt d’avenços en l’educació inclusiva a les xarxes d’escoles bressol municipals és d’uns 18 milions d’euros, amb un increment de recursos del 48% des del curs 2014-15 fins a l’actual 2022-2023. D’aquests, 5 milions són per millorar la qualitat de l’atenció educativa i 13 per a l’increment de les places de bressol i l’augment d’educadores. L’objectiu és generar més oferta pública de manera que l’educació inclusiva arribi a més infants.
1. Ampliació de la xarxa d’escoles bressol municipals: passant de 95 a 103 escoles amb unes 650 places públiques noves.
2. Reforç dels equips educatius a totes les bressol: amb un increment de les hores de suport educatiu de 3 hores a 4,5 hores diàries, com a mínim, per grup.
3. Increment de les places reservades per als infants amb necessitats específiques de suport educatiu: s’ha incrementat el número de places reservades pels infants amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE A i B) en un 164%.
4. Establiment, per primera vegada, d’un mínim de 2,5 hores setmanals per cada infant amb necessitats educatives especials (NESE A) amb plaça reservada.
5. Doblat el nombre d’hores de suport educatiu específiques durant el curs per reforçar l’atenció inclusiva al conjunt d’infants detectats amb NESE.
6. Doblat el nombre d’hores d’atenció professional d’especialistes en salut mental, i incorporat nous professionals especialistes en fisioteràpia i logopèdia.
7. Creació del nou Servei Especialitzat Itinerant d’educació especial i infermeria.
8. Reforç i reestructuració de l’Equip d’Educació Inclusiva de l’IMEB (abans Equip Educatiu d’Atenció a Especials Necessitats, EEAEN).
9. Incorporació a equips educatius d’escoles bressol d’atenció social prioritàries educadores socials, per reforçar el treball comunitari i socioeducatiu amb famílies.
10. Increment de la formació en educació inclusiva dels equips de bressol, amb més hores de formació i més persones professionals de les escoles formades: s’ha incrementat la formació en educació inclusiva als equips de bressol en un 320% les hores i un 650% el nombre de professionals que la reben.
Aquest Informe forma part del desplegament de la mesura de govern “Pla per a l’Educació i Criança de la Petita Infància 2021-2024”, d’abril de 2021, i aplica a les bressol els principis del decret d’educació inclusiva.
Descarregar l’informe en aquest enllaç.