Traductor de google :

El Fado i la Llibertat

La imatge més antiga que tenim del fado són els amors entre una prostituta, Severa, la primera fadista coneguda, i un aristòcrata, el comte de Vimiós, cavaller aclamat a les curses de bous de mitjans del segle XIX.

Hi ha qui veiés en aquesta unió la convergència dels exclosos del nou ordre liberal: el lumpen, assedegat d'herois; i la noblesa absolutista, derrotada a la guerra civil i necessitada de públic.

Amors clandestins. I una cançó d'exclosos.

No es lliurava de contradiccions aquest cant lliure dels adversaris del liberalisme. L'art desafia moltes vegades la lògica. No va servir més tard el fado tradicional el text codificat de poetes homosexuals, com Linhares Barbosa o Pedro Homem de Mello?

Els burgesos potser van ser els últims que van tolerar el fado, inquietant per a qui creu en la solidesa del món i els negocis. Els treballadors ho van adoptar abans i van crear una variant pròpia, el fado obrer, reivindicatiu.

El 1926, la dictadura militar va portar la censura. Durant dècades, es van impedir els versos perillosos. Però Amália, estrella internacional, es va poder donar el luxe de cantar (fins i tot a la televisió) un poema sobre un pres polític.

La Revolució d'Abril fa mig segle va portar la llibertat; llibertat de la qual el fado també es beneficiaria.

El fado és lliure com tota expressió artística digna, fins i tot quan, moltes vegades, la creença a la destinació sembla desmentir l'exercici de la llibertat.

L'art mai no és un port segur per a qui tema les contradiccions. La llibertat tampoc.

Programa

Diumenge 20 Octubre

  • A les 19:00 h: Concert Júlio Resende. Caixa Forum Barcelona

Dimecres 23 Octubre

  • A les 17:00 h: Cine “O Cônsul de Bordéus”. Llibrería Byron
  • A les 19:00 h: Conferencia «El Fado y la Libertad» – Rui Vieira Nery. Llibrería Byron 

Dijous 24 Octubre

  • A les 21:00 h: Concert Carminho. L'Auditori

Horarios

Caixa Forum, llibreria Byron i L'Auditori

Ciudad:
Barcelona