Finalitzen les obres del segon tram que constituirà l’Eix ‘verd’ d’Almogàvers
El tram del carrer dels Almogàvers (entre Badajoz i Roc Boronat) ja s’ha convertit en una peça més d’aquest llarg vial pacificat que neix al carrer de la Llacuna i finalitza al Passeig de Lluís Companys. I que dins de la xarxa de superilles se situa entre els eixos connectors de Tànger i Pallars, donant prioritat als vianants, i recollint el tràfic local de vehicles només per a veïns i serveis.
Aquesta setmana han finalitzat les obres d’urbanització del que s’ha convertit en el segon tram (d’un total de tres) d’un dels nous eixos verds de la ciutat, i més en concret, que unirà un sector del Ponent22@, a Sant Martí, amb un altre eix verd, en aquest cas, el del Passeig de Lluís Companys, a l’Eixample, després d’haver travessat el Poblenou i el parc de l’Estació del Nord : ens referim al tram del carrer dels Almogàvers (entre Badajoz i Roc Boronat).
Un eix verd de la ciutat, que troba dins la xarxa viària existent -fins ara destinada bàsicament a trànsit de vehicles- espais per a la naturalització de la ciutat.
Per tant, aquest tram de nova urbanització, que té també per objecte dotar l’entorn de les estructures pendents del pla especial del 22@, és una oportunitat per a donar continuïtat a les intervencions dutes a terme a la superilla del Poblenou, i arribant al centre de la ciutat.
Unes obres d’urbanització que han abastat el tram de carrer corresponent a dues illes, d’uns 321 metres de longitud, amb un ample de 20 metres entre façana, i una superfície d’aquest àmbit a projectar de 7.890 m² ; i que l’han dotat de màxima superfície verda i drenant, i que permet el pas de vehicles sobre superfícies específiques de trànsit rodat.
En paral·lel, també, s’han creat parterres i espais destinats a càrrega i descàrrega que delimiten el pas de vehicles, interromput pels guals existents i els previstos en el planejament.
Un plantejament, doncs, que recull un eix central per a circulació de vehicles o l’opció de desplaçar-lo lateralment i alternativament, amb l’objecte de reduir al màxim la velocitat, alhora que tanca perspectives de les àrees verdes, millorant-ne la percepció.
Una proposta, aquesta de plataforma única, on les bicicletes podran circular en ambdós sentits, adaptant la seva velocitat al vianant. I una circulació dels vianants que es preveu a través d’una franja de 4 metres d’amplada pavimentada amb panot i adjacent a les façanes dels edificis.
D’altra banda, la cruïlla amb el carrer de la Ciutat de Granada ja s’ha convertit en una gran plaça de circulació restringida, amb grans zones de vegetació i estada.
Cal subratllar, també, i per a posar en un context major aquesta obra, que aquest nou Eix Almogàvers es regeix per la Modificació del Pla General Metropolità per la renovació de les àrees industrials del Poblenou, i en concret del districte de Sant Martí.
Pel que fa als elements urbans que s’hi ha col·locat, aquests s’adapten als nous usos i recorreguts; així, el mobiliari urbà està situat a les franges intermèdies de la urbanització, col·locant-lo per al bon ús de l’espai públic: hi trobem cadires individuals de fosa d’alumini i llistons de fusta massissa; elements per a aparcament de bicicletes amb tubs d’acer galvanitzat; fanals amb bàculs verticals d’acer estructural tubular, amb cinc tipus de lluminàries LED d’alta eficàcia (d’entre 33 W i 71 W); papereres model ‘Barcelona’ de 70 litres de capacitat; font d’aigua monòlit de fosa de ferro; i escocells de xapa d’acer galvanitzat .
Quant a la jardineria, hi ha sis espècies d’arbrat, entre les quals destaquem iuques o ficus; mentre que les arbustives compten amb més d’una quinzena d’espècies com són: l’asparagus densiflorum, l’iris germanica, o la dicliptera suberecta.
Finalment, i pel que fa a la Recollida Pneumàtica (RPRSU), s’ha pogut completar la xarxa ja existent al carrer dels Almogàvers, donant connexió d’escomeses a la canalització troncal, així com la construcció d’un pou d’aquest sistema a la cruïlla de Ciutat de Granada amb Almogàvers; mentre que la xarxa de distribució d’aigua calenta i freda ja està construïda completament.
Aquestes obres han tingut una durada de disset mesos i han comptat amb un pressupost d’execució d’obra de 3,7 milions d’euros; obra impulsada per l’IMU.