L’eix de connectivitat del carrer del Marroc es reforça amb la transformació de Pere IV, entre Bac de Roda i Selva de Mar

..
01/08/2025 - 12:05 h

L’objecte de tots aquests treballs és dur a terme la urbanització i les infraestructures d’aquest àmbit del 22@, tot possibilitant que el seu urbanisme passi d’un caire industrial i obrer a ser més urbà, humà i sostenible. Unes obres que, quan hagin finalitzat, hauran transformat tres eixos: Pere IV, (entre Bac de Roda i Selva de Mar);  Selva de Mar, (entre Perú i Marroc); i Marroc (entre Selva de Mar i Fluvià) carrers aquests últims, que reforçaran la seva funció de connectivitat substituint l’actual de Pere IV. Amb aquestes millores, Pere IV ja començarà a tenir forma i es convertirà en un vial cívic de prioritat invertida i plataforma única, on el verd tindrà un protagonisme destacat.  

Al llarg de la segona quinzena del mes de juliol, l’Institut Municipal d’Urbanisme (IMU) inicia les obres d’urbanització d’un àmbit del 22@ que correspon al tram de Pere IV, entre els carrers de Bac de Roda i de Selva de Mar; Selva de Mar, entre Perú i Pere IV; a més d’una part del carrer del Marroc, que a partir de Selva de Mar quedarà obert i se li donarà continuïtat fins al carrer de Fluvià.

A grans trets, i en conjunt, aquesta obra reforçarà el caràcter cívic de l’eix Pere IV alhora que  potenciarà la relació entre el Parc Central del Poblenou i la continuïtat de Pere IV (passat Selva de Mar) vers el Besòs.

Així, i entrant al detall,  d’una banda, la transformació transformarà Pere IV en un vial de prioritat invertida i en forma de plataforma única. Un Pere IV que serà  un passeig per a vianants i parcialment de pas en convivència per a bicicletes. Aquest tindrà molt de verd. S’incorporarà arbrat per donar ombra als vianants, inexistent actualment en alguns trams, i es reforçarà en altres per augmentar aquesta ombra. També s’incorporarà vegetació arbustiva per donar confort climàtic incorporant alhora Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible (SUDS), per poder aprofitar l’aigua de pluja tan necessària, per tal de lluitar contra l’efecte illa de calor i l’emergència climàtica. L’ampliació de l’espai per a vianants i la seva priorització en aquest eix serà considerable, els dos trams extrems seran de prioritat per al vianant (tant entre Provençals- Selva de mar com entre Fluvià a Bac de Roda), i a la zona central (entre Provençals i Fluvià)  on compartirà l’espai amb el trànsit del carrer del Marroc, passarà dels actuals 2,5 m aproximadament de voreres fins a uns 9 m a cada banda del tram central. A més es millora la connexió per als vianants entre la traça del carrer Pere IV present al Parc del Poblenou amb Bac de Roda, donant continuïtat als recorreguts per a vianants a través de les portes existents, i conduint els recorreguts de vianants i bicicletes de baixa velocitat fins a la part ja executada del mateix carrer a la banda Besòs, a partir del carrer Selva de Mar.

Per la seva banda, les obres d’urbanització del tram de Selva de Mar (entre Perú i Marroc) dotaran de serveis i accés a la nova illa terciària (entre Perú i Bolívia), i al futur àmbit en renovació de La Escocesa, enllaçant amb el carrer del Marroc, augmentant els espais verds i millorant les ombres de l’arbrat amb noves incorporacions, així com la gestió sostenible de l’aigua de pluja. Al mateix temps donant alineacions, rasants i noves infraestructures del PEI22@ a les promocions de l’àmbit de les illes urbanes terciàries de nova creació (Illa Acciona, Nissan-Escocesa i Fitó). S’aprofita aquesta actuació per millorar el traçat d’aquest carrer en la seva intersecció amb Pere IV, que a causa del desnivell existent provoca una certa accidentalitat i la incomoditat en el trànsit dels autobusos i vehicles de grans dimensions.

L’altre factor importantíssim de l’obra és que inclou la connexió/obertura del carrer del Marroc entre Selva de Mar i Fluvià. Amb aquesta connexió, s’aconsegueix finalitzar un nou eix de connectivitat dins de la xarxa bàsica de la ciutat de Barcelona, en sentit Besòs-Llobregat que connectarà, per fi, amb aquesta nova obertura (que ara com ara no existeix) directament els barris del Besòs amb Ciutat Vella culminant la Connexió Marroc-Tànger-Alí Bei. Connectant la Rambla Prim amb la Ronda de Sant Pere, una connexió molt reclamada pel veïnat dels barris del Besòs pel que fa a mobilitat. Amb aquestes obres, tant el transport públic, la bicicleta (carril d’alta capacitat) com el transport privat (2 carrils de circulació) tindran continuïtat  a través de l’àmbit 22@, que aportarà aquest guany a la ciutat amb el seu desenvolupament.

Amb aquesta actuació també es conserva i es renova en l’àmbit d’urbanització l’espai de la plaça de l’església del Sagrat Cor, per la seva protecció patrimonial i significació veïnal, mantenint l’arbrat existent, ampliant-la i donant-li continuïtat espacial, tant cap al carrer Provençals com cap al carrer Marroc, donant continuïtat al futur espai públic paral·lel a l’església.

En termes generals, amb aquesta urbanització que ara es posa en marxa, es guanyarà en accessibilitat, es millorarà la disposició d’espais públics per a vianants, es millorarà la qualitat general de la zona amb nous paviments i les noves plantacions, tant arbustives com arbòries. A més, es dóna continuïtat de les infraestructures subterrànies com la Recollida Pneumàtica d’escombraries RPRSU)  per a les futures edificacions dels àmbits del projecte com a les que existeixen actualment.

El projecte que s’executa inclou, bàsicament a escala d’obra, les següents actuacions: moviment de terres, pavimentació, col·locació de mobiliari urbà, enjardinament i execució de la xarxa de reg i d’enllumenat públic, senyalització horitzontal i vertical, adequació/renovació/incorporació de les infraestructures, la xarxa de drenatge i clavegueram, Sistemes Urbans de Drenatge Sostenible a l’espai públic, serveis d’aigua potable i freàtica per al reg i la neteja dels carrers, xarxes de telecomunicacions i elèctrica de baixa i mitja tensió, com a serveis bàsics del 22@, així com la renovació de la xarxa de gas, si és el cas.

A més de la pavimentació, una altra de les millores destacables a fer en aquest àmbit pel que fa al cicle de l’aigua serà el drenatge, amb substitució/renovació del clavegueram i la inclusió de SUDS (Sistema urbà de drenatge sostenible) per i amb l’aprofitament d’aigües freàtiques.

Per poder executar aquesta urbanització ha estat necessària l’execució de diverses actuacions de gestió urbanística per part de l’Institut Municipal d’Urbanisme, que fan que aquest àmbit sigui d’alta complexitat urbanística, i que fins avui dia no havien estat finalitzades de forma completa. Aquestes són:

  • La coneguda com l’Illa “La Escocesa”, que gràcies a les cessions de vialitat es poden eixamplar els carrers de Marroc a la confluència amb Fluvià;
  • La part anomenada Nissan de la mateixa illa, que permetrà eixamplar la vorera Llobregat del carrer Selva de Mar (parcialment pendent d’enderroc per part dels privats al tram Bolívia/Pere IV);
  • L’illa ‘Acciona”, que permet l’eixamplament de la vorera Llobregat del carrer Selva de Mar (tram Perú-Bolívia);
  • L’illa “Fitó”, que permet consolidar l’eixamplament de la vorera Besòs del carrer Selva de Mar entre Pere IV i Marroc amb la nova edificació;
  • El de l’illa UA11 del PERI Diagonal-Poblenou, que permet l’eixamplament del carrer Pere IV (Fluvià-Provençals) per enllaçar amb Ca l’Alier;
  • Les expropiacions totals o parcials i enderrocs de les edificacions o part d’aquestes incompatibles amb el planejament vigent presents a l’illa situada entre els carrers Pere IV, Selva de Mar i Marroc necessàries per a l’obertura d’aquest últim.
  • L’avenç de l’ocupació parcial del solar de TMB paral·lel a l’església del Sagrat Cor.

Algunes de les actuacions que faran possible aquesta actuació, s’executaran pels sectors privats en paral·lel a les obres d’urbanització, i finalment restarà pendent d’una nova fase d’execució la vorera Besòs del carrer Selva de mar entre Perú i Pere IV pendent de l’aprovació i execució del nou planejament urbanístic.

Les obres (amb un import inicial d’adjudicació de 8,4 M€ IVA incl.), tindran una durada prevista de divuit mesos.