Regenerant la ‘cua del viari’ de la Via de Bàrcino, que posa en valor el traçat del Rec Comtal

..
14/03/2024 - 14:18 h

Les obres que ara comencen arranjaran la Via de Bàrcino en el tram comprès entre el carrer de Madriguera i el Centre Esportiu Municipal Trinitat Vella. Aquesta fase és la primera, d’un altre conjunt d’actuacions, que quan finalitzin, conformaran una gran ‘taca verda’ amb jocs urbans que dignificarà aquest àmbit limítrof del districte de Sant Andreu a tocar amb el Parc de la Trinitat Vella; una millora que  també posarà en valor el traçat del Rec Comtal.

L’IMU ha començat, aquesta setmana, els treballs de millora urbanística de la qual es convertirà –en un futur- en una gran zona verda, amb àrees esportives i per a jocs infantils al nord-est del barri de la Trinitat Vella: la fase que arranjarà aquesta ‘cua de viari’ (costat dret i esquerre) a la meitat Sud del viari de Via de Bàrcino.

En aquesta actuació d’ara es renovaran uns 260 metres lineals d’aquesta via històrica que van, aproximadament, des del carrer de la Madriguera fins al Centre Esportiu Municipal Trinitat Vella.

Una primera actuació que forma part d’un projecte global més gran que, en un futur pròxim, inclourà tota una nova zona verda adjacent entre la Via de Bàrcino i el nus de comunicacions de la Trinitat, amb nous espais per al ciutadà i emmarcant-lo dins el projecte de ‘ciutat jugable’ que promou l’Ajuntament de Barcelona.

Per a posar-ho en context, la Via de Bàrcino és l’eix viari primari d’accés al barri de la Trinitat Vella, i per aquesta raó, la proposta d’ara manté la secció de carrer segregat, garantint la connectivitat del transport públic amb la ciutat.

Unes actuacions de millora de l’espai verd que permetran potenciar l’ús d’aquesta zona al barri alhora que incloure una sèrie d’activitats que actualment no es disposaven, com seran un camí saludable amb equipaments per a la gent gran, una nova connectivitat amb el transport públic del nus de la Trinitat o una zona de jocs infantils molt més accessible i estimulant.

En concret, aquest primer àmbit (‘cua de viari’) de Via de Bàrcino que ara es posa en marxa i que abastarà una millora de  4.759 m², es resoldrà amb una proposta de vial segregat amb un carril de circulació per banda, vorera al costat de les edificacions amb parterre corregut, i aparcaments puntuals. I també, i adjacent al vial es proposa un parterre vegetal corregut que incorpora tot l’arbrat existent i es completa amb arbres d’implantació que renoven la vegetació de l’àmbit.

En l’àmbit global, és a dir, incloent-hi les altres fases, la proposta es vertebra en paral·lel a la recuperació de l’antic traçat del Rec Comtal, que passava per dins d’aquest àmbit, una actuació que condiciona bona part del projecte, ja que es proposa, seguint les directrius marcades pel pla director del rec, que sigui un element no transitable en bona part del seu traçat, però sí contemplatiu i de memòria històrica. És per això, que s’adoptarà una solució de camí adjacent al rec que permet resseguir-lo i anar-lo creuant segons les necessitats.

Ara bé, en aquesta fase, que és la que correspon a la ‘cua del viari’, i tocant a les façanes de Via de Bàrcino, es reserva una franja d’1,80 m pavimentada amb panot lliure d’arbrat o d’altres elements, un espai de circulació que és exclusiu per a vianants.

En paral·lel, en tot aquest àmbit de Via de Bàrcino es preveu col·locar mobiliari urbà de vial (punts de llum, bancs, cadires o papereres). A més, hi haurà nova senyalització horitzontal i vertical d’acord amb la nova secció i ús de la calçada. En aquest sentit, i seguint el manual de senyalització urbana per a la ciutat de Barcelona, es prioritzarà la utilització mínima de suports verticals.

A més, un altre aspecte a destacar relacionat amb la mobilitat sostenible, és el que fa referència a l’estació de Bicing situada en un dels carrils de circulació de Via de Bàrcino, a la banda dels edificis d’habitatges. Amb les obres d’aquesta fase, doncs, es reubicarà aquesta estació a l’altra vorera, just davant l’Institut Escola Rec Comtal, tot permetent reubicar en aquell primer lloc la parada i marquesina del bus Via Bàrcino-Ausona per apropar-la al CAP Trinitat Vella i millorar la seva accessibilitat.

Arbrat i enllumenat públic

Actualment, a la zona del projecte, a la Via de Bàrcino, hi trobem Platanus x Hispanica, sobretot de 3a categoria; a més d’altres arbres de 1a i 2a categoria, amb varietat d’espècies.

Cal remarcar, que dins l’àmbit del projecte s’intentarà mantenir els màxims arbres existents dins de parterre, una actuació que es completarà amb arbrat de nova plantació. Així, en la proposta de nou arbrat i arbustives, sigui en escocell sigui en parterre, es preveu la generació de noves superfícies verdes i la plantació de noves espècies: salix alba, fraxinus angustifolia, ulmus resista, prunus pèrsica, tamarix africana, pinus pinea, equisetum, iris, euphorbia o hedera helix, són algunes d’aquestes incorporacions.

Per la seva banda, la xarxa d’enllumenat públic existent en aquest primer àmbit es reforçarà implantant nous punts de llum; hi trobarem columnes del tipus Gran Radi, de 7,5 m d’alçada per a aquest tram de vial, i amb la finalitat de millorar l’enllumenat de la zona de l’aparcament.

Les obres d’aquesta fase tindran una durada aproximada de sis mesos, i compten amb un pressupost d’1,5 M€  (IVA incl.).