Zamora estén el seu vial pacificat i naturalitzat fins a Sancho de Ávila

..
01/08/2025 - 11:44 h

Des que l’any 2021 finalitzessin les obres d’urbanització del carrer de Zamora -entre Almogàvers i Pere IV- ara continuen els treballs d’arranjament d’aquest primer, que pràcticament arribaran fins a l’avinguda Meridiana. Els treballs d’aquest eix pacificat i  naturalitzat s’estendran al llarg de 114 metres lineals i una superfície de 2.833 m². Un projecte que està condicionat per la presència de dues infraestructures soterrades: l’aparcament subterrani de Sancho de Ávila; i el túnel d’Adif de la xarxa de Rodalies.  

L’IMU ha començat aquesta setmana els treballs d’urbanització del carrer de Zamora -entre Almogàvers i Sancho de Ávila- una via que passarà a ser un carrer de plataforma única i també la continuació d’un eix pacificat i naturalitzat com ja ho és el tram de Zamora entre Pere IV i Almogàvers, obra que va finalitzar ara fa quatre anys.

Zamora, doncs, amb 114 m de longitud, i un ample entre façanes, de 20 m, passarà a tenir una franja central per a pas de vehicles, mentre que al costat d’aquesta franja se situaran diferents zones de serveis (parada de taxis, càrrega i descàrrega, i aparcament de bicicletes).

Una mica més enllà, i a la cruïlla de Zamora amb Sancho de Ávila, les voreres seran passants a l’altura de Zamora, desapareixent els actuals xamfrans, i es crea una gran zona d’estada.

Pel que fa a la calçada de Sancho de Ávila, la millora urbanística generarà un nou pas de vianants elevat i semaforitzat, per a dotar-lo de la màxima seguretat viària. En paral·lel, es manté el pas del carril bici actual i es generaran dues noves zones d’aparcament de bicicletes en el carril de serveis de la calçada.

També es renova completament l’enllumenat del carrer, tenint en compte els condicionants sota rasant que presenta la zona. Uns condicionants que vénen donats per l’existència, d’una banda, de l’aparcament soterrat de Sancho de Ávila; i de l’altra, pel túnel ferroviari d’Adif de la línia de la xarxa convencional Tarragona-Barcelona-França. (En concret, el recobriment existent sobre les cobertes és mínim (de 25 cm en el cas del tanatori), i de 15 cm en el cas del túnel ferroviari).

Així doncs,  Zamora estendrà el seu traçat de gairebé 92 metres de longitud, mantenint les cotes existents d’inici i final d’eix, i amb les següents característiques viàries:

  • Vorera Besòs: 5,10 metres d’espai de circulació per a vianants, amb eixamplaments de 2,80 metres, arribant a generar en algun punt una vorera de 7,90 metres.
  • Espai de Circulació de vehicles: 3,40 metres, amb eixamplaments de 2,80 metres en àrees d’estacionament (pot ser en un costat o ambdós costats), generant amples que poden oscil·lar entre els 6 i els 9 metres.
  • Vorera Llobregat: 5,50 metres per a vianants, amb eixamplaments de 2,80 metres, arribant a poder tenir una vorera de 8,30 metres.

Tipologies de paviments que s’utilitzaran i diversos elements urbans

En aquesta obra es proposen quatre tipus de paviment: paviment de formigó polit; tàctil indicador sobre paviment de formigó;  panot estàndard; i superpanot.

Pel que fa als elements de mobiliari urbà, se substituiran els actuals per nous elements adaptats als nous usos i recorreguts: així, es retiraran dues papereres, mentre que s’implantaran: aparcaments de bicicletes amb tubs d’acer, un fanal amb bàcul vertical de 6 metres d’alçada i llums LED; papereres model Barcelona; i jardineres de xapa d’acer corten.

Plantació d’arbrat i d’arbustives

Aquí, cal remarcar que totes les unitats d’arbres es plantaran en jardinera, i no en parterres o escocells, a causa de la complexa situació de tenir una llosa d’aparcament i el calaix d’ADIF just a uns centímetres de la cota d’acabat del paviment, fent impossible l’excavació i, per tant, la implantació de parterres. De totes maneres, el perfil de plantació de la jardineria arbustiva, en aquest cas,  és la Muehlenbeckia complexa.

Senyalització horitzontal i vertical

La senyalització de la nova ordenació viària d’aquest àmbit de Zamora prioritza la utilització mínima de suports verticals, mentre que pel que fa a la senyalització horitzontal, a l’àmbit de plataforma única, no n’hi haurà.

Aquestes obres tindran una durada aproximada de vuit mesos i han comptat amb un pressupost aproximat d’1,2 M€ (IVA inclòs).