La Directiva 2018/851 del Parlament Europeu i del Consell del 30 de maig de 2018 sobre els residus, recull l’ambició de la Unió per avançar cap a una economia circular a través de la millora de la preparació per a la reutilització i el reciclatge dels residus. A més a més, l’esmentada Directiva fixa uns objectius en relació a la preparació per a la reutilització i el reciclatge per part dels estats membres del 55% pel 2025, del 60% pel 2030 i del 65% pel 2035.
Per la seva banda, el Programa general de prevenció i gestió de residus i recursos de Catalunya 2020 (PRECAT20) estableix com a prioritats, entre altres, intensificar les mesures que es desenvolupen des de fa temps per a la millora en la quantitat i qualitat de la recollida selectiva de la FORM (fracció orgànica dels residus municipals) i en general per a la resta de fraccions.
D’altra banda, el Programa Metropolità de Prevenció i Gestió de Recursos i Residus Municipals 2017-2025 determina que “caldrà que al 2025 els municipis hagin incorporat un sistema de pagament per ús del servei de recollida i s’hagi establert un marc de col·laboració entre l’AMB i els municipis per tal de poder modular també la TMTR a escala individual en funció del comportament de recollida selectiva. Així al febrer de 2019 es signa l’Acord Metropolità pel Residu Zero que compromet als municipis metropolitans a, entre d’altres, disposar al 2021 d’una taxa de recollida pels usuaris domèstics, o haver desplegat al 2025 sistemes d’individualització de la recollida domèstica que cobreixin el 100 % de la població.
Amb caràcter més recent s’ha promulgat la Llei 7/2002, de 8 d’abril, de residus i sòls contaminats per una economia circular. L’article 11.3 d’aquesta llei estableix que “en el caso de los costes de gestión de los residuos de competencia local, de acuerdo con lo dispuesto en el texto refundido de la Ley reguladora de las Haciendas Locales, aprobado por Real Decreto Legislativo 2/2004, de 5 de marzo, las entidades locales establecerán, en el plazo de tres años a contar desde la entrada en vigor de esta ley, una tasa o, en su caso, una prestación patrimonial de carácter público no tributaria, específica, diferenciada y no deficitaria, que permita implantar sistemas de pago por generación y que refleje el coste real, directo o indirecto, de las operaciones de recogida, transporte y tratamiento de los residuos, incluidos la vigilancia de estas operaciones y el mantenimiento y vigilancia posterior al cierre de los vertederos, las campañas de concienciación y comunicación, así como los ingresos derivados de la aplicación de la responsabilidad ampliada del productor, de la venta de materiales y de energia”.
En aquest cas, i en virtut de la potestat reglamentària de les entitats locals, es pretén crear un cos normatiu que reguli adequadament mitjançant una ordenança fiscal, l’establiment d’una taxa per la prestació del servei de recollida de residus sòlids urbans, atès que per la seva naturalesa es tracta d’una matèria reservada a ordenança fiscal.
La tramitació de l'aprovació d'aquesta nova ordenança fiscal ha quedat integrada en la tramitació de l’aprovació per a l'exercici de 2023 i successius de les Ordenances Fiscals de l’Ajuntament de Barcelona, les quals van ser aprovades pel Plenari Municipal en sessió ordinària del 23 de desembre de 2022.
Consulta pública prèvia
D’acord amb allò establert a l’article 133 de la Llei 39/2015, de 1 d’octubre, del Procediment Administratiu Comú de les Administracions Públiques, es va dur a terme una consulta pública, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte normatiu, per recollir l’opinió dels ciutadans i organitzacions més representatius potencialment afectats per la futura norma.
La ciutadania i les organitzacions que ho van considerar adient, van poder remetre les seves opinions sobre els aspectes plantejats en el document informatiu que s'inclou, entre el dia 20 de juliol i el dia 12 de setembre de 2022.