Tramitació de l'Ordenança reguladora de les prestacions municipals d'urgència social
L'aprovació d'una ordenança que reguli les prestacions d'urgència social és necessària per a donar resposta als canvis que s'estan produint en el context social i econòmic i que afecten de forma directa a l'estat del benestar, i en concret, a la ciutadania de Barcelona. Davant aquests canvis, els sistemes contributius vigents i la normativa que els és aplicable, pensats principalment per un model de plena ocupació i estabilitat laboral, estan en risc de quedar obsolets, i per això és menester disposar d'un marc legal que proporcioni seguretat jurídica, equitat territorial, una millora en l'eficiència de la gestió i la congruència de criteris vers la concessió de prestacions d'urgència social com a part integradora del conjunt de serveis socials que l'Ajuntament presta a la ciutadania.
Amb aquesta nova ordenança es persegueix reformular la cartera de prestacions per a respondre a les necessitats de les persones i col·lectius més vulnerables, la unificació de prestacions en un sol sistema integrat, més durador i menys fragmentat i compenetrat amb l'acompanyament social professionalitzat que sigui precís, al marge de les prestacions econòmiques que pertoquin.
D'aquesta forma, les prestacions d'urgència social tindran un marc jurídic propi, sistematitzat i adequat a la realitat social i econòmica de la ciutat de Barcelona, més garantista, més eficient en la gestió dels recursos públics, i equitatiu i transparent en la concessió de les prestacions econòmiques. Alhora, s'incorporaran uns topalls quant als imports màxims de les prestacions, un règim de compatibilitats entre els seus diferents tipus, i s'establirà un règim sancionador, als efectes de poder abordar tant els supòsits de frau en la concessió com els casos d'ús indegut de les prestacions econòmiques concedides.
Consulta pública prèvia
D’acord amb el que s’estableix a l’article 133.1 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, es va dur a terme una consulta pública, amb caràcter previ a l’elaboració del projecte normatiu, per recollir l’opinió de les persones i organitzacions més representatives potencialment afectades per la futura norma.
La ciutadania i les organitzacions que ho van considerar oportú van poder remetre les seves opinions sobre els aspectes plantejats en el document informatiu que s’inclou, entre el 28 de juliol i el 25 d'agost de 2025.
-
Aportacions rebudes