En marxa la reforma entre Josep Estivill i Felip II

A finals de novembre de 2022 van començar les obres d'un nou tram de la Meridiana, des de Josep Estivill fins a Felip II. Així, es dona continuïtat al tram anterior, finalitzat durant el mes de juliol de 2022, entre Mallorca i Josep Estivill.

Més informació

La Meridiana actua com una autopista urbana per on hi circulen diàriament prop de 100.000 vehicles i la creuen transversalment prop de 10.000 vianants cada dia. Per aquest motiu, transformar-la en un eix cívic és una de les demandes històriques dels barris que hi conviuen.

Actualitat

La nova fase de la transformació de la Meridiana s'iniciarà el primer trimestre del 2025

27 novembre 2024 - 12:57pm

Urbanisme i infraestructures. Es redactarà el projecte executiu per completar el tram de Navas entre els Jardins de Maria Soteras i la pl. Ferran Reyes.

La remodelació de la Meridiana fins a Fabra i Puig començarà el 2025

5 juny 2024 - 12:18pm

Transformacions urbanes. La licitació de les obres s’ha publicat aquesta setmana al ‘Diari Oficial de la Unió Europea’.

La nova Meridiana ja arriba fins al carrer de Felip II

31 maig 2024 - 8:34am

Transformacions urbanes. La renovació dona prioritat als vianants, el verd i la mobilitat sostenible.

Llegir més

Fases

L'avinguda Meridiana s'estén de sud a nord, des del parc de la Ciutadella fins al pont del Congost. La Taula de Participació, que treballa en el projecte de transformació, ha dividit la via en àmbits, per tal de tractar-los de manera diferenciada i resoldre'n les respectives problemàtiques. 

En aquest sentit, la Meridiana s'està pensant globalment i per seccions, però s'anirà estudiant i actuant per trams de manera progressiva.

 

Procés d'informació i debat

Procés d'informació i debat

Després de la revisió del paper de la Meridiana a la ciutat, que va permetre la construcció de les Rondes i que va suposar una primera dignificació de l’avinguda, és necessari abordar ara una nova intervenció sobre aquest eix estratègic de la ciutat, en el seu tram entre la plaça de les Glòries i el nus de la Trinitat.

Els objectius d’aquesta intervenció són convertir l'avinguda en un eix cívic de referencia per la ciutat, una avinguda verda, pacificada i humana. I per tal de treballar de la mà de les entitats, les estratègies i criteris que han de guiar la intervenció, es va constituir la Taula de Participació del projecte de l’avinguda Meridiana, que agrupa entitats, tècnics municipals, grups polítics i govern.

Mitjançant tallers, jornades i sessions de treball, liderades per la Taula de Participació i obertes a tota la ciutadania, es van definir els criteris de com ha de ser la nova Meridiana.

Consulta la informació del procés participatiu

Recull de propostes i redacció del projecte

Recull de propostes i redacció del projecte

Una vegada acabat el procés participatiu es va iniciar la segona fase del procés de transformació de la Meridiana.

En aquesta fase es van elaborar els projectes, fruit de les aportacions de tots els agents implicats.

Execució del projecte Fase actual

Execució del projecte

La darrera de les fases de transformació de la Meridiana és l'execució del projecte acordat. 

A l'abril de 2019 van acabar les obres del primer tram, entre els carrers Independència i Mallorca. Es va actuar sobre 43.500 metres quadrats i s’hi van crear nous espais d’estada per al veïnat, amb voreres més amples, amb més arbres i vegetació, jocs infantils, mobiliari urbà i una il·luminació nova. L’actuació és especialment destacada en el tram entre els carrers de la Independència i d’Aragó, on es potencia la rambla central, de 16 metres d’amplada. Pel que fa a la circulació de bicicletes, també s’hi ha habilitat un carril bici segregat.

Més informació del tram Independència-Mallorca

Dos anys després, a l'abril de 2021 van començar les obres d'una nova fase, entre els carrers de Mallorca i l’àmbit de Navas de Tolosa - Josep Estivill. L’actuació, que va acabar durant el mes de juliol de 2022, ha creat una mitjana central amb un carril bici i vegetació, reduint els carrils de circulació a tres per sentit i reservant les voreres per als vianants. 

Més informació del tram Mallorca-Josep Estivill

A finals de novembre de 2022, l'Ajuntament va iniciar aquesta renovació de la Meridiana fins a Felip II. Es dona continuïtat a la secció de la nova Meridiana, amb dos carrils per al trànsit general i un per a busos per banda, les bicicletes pel centre amb carril bici segregat, voreres més amples i més arbrat i parterres. La novetat serà a l’arribada a la plaça de Ferran Reyes i els Jardins de Maria Soteras, on l’espai central s’eixamplarà i esdevindrà una rambla àmplia que millorarà el passeig, la transversalitat i la connectivitat entre banda i banda de l’avinguda, al seu pas pel barri de Navas. En aquest punt el carril bici es dividirà i serà unidireccional a banda i banda de l’espai central. Aquestes obres acabaran a finals de 2023.

Més informació del tram Josep Estivill-Felip II

Àmbits d'actuació

Diagnosi

La Meridiana és un eix estructurant del nord-est de Barcelona que travessa districtes i barris amb teixits ben diferenciats i va prenent un caràcter molt divers..

La millora de la Meridiana no pot ser plantejada només a partir de l’estudi de la seva secció. És important conèixer com la gent utilitza l’espai, com el travessa, l’ocupa i se n’apropia per, posteriorment, poder fer les actuacions de millora que es creguin necessàries enfocades als diversos problemes detectats..

Mapa de diagnòstic

Selecciona les icones per marcar les zones al mapa

  • Mapa de la Meridiana

    Voreres desolades (poca gent, poc comerç)

  • Mapa de la Meridiana

    Voreres estretes

  • Mapa de la Meridiana

    Mala senyalització i alta sinistralitat

  • Mapa de la Meridiana

    Excés de soroll i excés de velocitat dels vehicles

  • Mapa de la Meridiana

    Mur Sant Andreu i mur Trinitat Nova

  • Mapa de la Meridiana

    Deficiències d’il·luminació, vegetació i mobiliari

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments: durada del verd per als vianants insuficient

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments: durada del vermell per als vianants excessiva

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments informals

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments amb parades a la mitjana

  • Mapa de la Meridiana

    Creuaments en vermell

  • Mapa de la Meridiana

    Conflicte entre ciclistes i vianants

  • Mapa de la Meridiana

    Falta d’espais per a la càrrega i descàrrega

  • Mapa de la Meridiana

    Falta de zones d’estada