Es retira l’últim tren amb amiant de la xarxa de metro de Barcelona
El darrer comboi de la sèrie 4000 amb alguns elements amb amiant, va fer el seu últim trajecte entre les estacions d'Hospital de Bellvitge i Fondo, després de més 100 milions de quilòmetres (entre tota la flota de la sèrie). Amb l'arribada de combois més accessible i sostenibles de les sèries 7000 i 8000, el juliol del 2023 es va començar a substituir els antics trens de l'1. Tanmateix, la presència d'aquest material no suposava cap perill pels usuaris de la línia 1 de metro.
Els combois 3000 i 4000
Els dissenys dels trens 3000 i 4000 van ser molt innovadors per l’època, i amb uns seients ideats per l’interiorista i dissenyador barceloní Miquel Milà. Els trens de la sèrie 4000 van entrar en servei a l’L1 entre el 1987 i el 1990 per substituir de forma progressiva als trens de la sèrie 400. La primera circulació oficial amb passatgers va ser el 21 d’abril de 1987, en un trajecte entre la Sagrera i Universitat.
L’avenç més important en matèria de seguretat eren les portes, que passaven a ser lliscants i amb maneta d’obertura per a l’usuari. A més, es va afegir un sistema de megafonia que permetia una comunicació directa entre el passatge i el conductor. També incorporaven pantalles amb el dibuix de la línia que marcaven amb una llumeta les estacions per on ja havia passat el comboi i les pròximes parades.
Remodelació dels trens
.L’any 2007 va començar un procés de remodelació de totes les unitats d’aquesta sèrie amb l’objectiu d’allargar la vida útil dels vehicles, que va finalitzar l’any 2013. Entre les millores, es va incorporar un passadís entre els cotxes; la nova disposició longitudinal dels seients, la nova situació dels agafadors; els nous polsadors per a persones amb mobilitat reduïda, o els indicadors lluminosos de tancament a les portes per millorar la seguretat dels viatgers amb dificultats auditives.