La temàtica del mes: la conservació dels mars i oceans
Aquest mes, volem posar en relleu la importància de conservar i aprofitar de forma sostenible l’oceà, per això us oferim tota una sèrie de recomanacions, recursos i materials per treballar la “mirada blava” a les aules.
L’Objectiu de Desenvolupament Sostenible (ODS) 14 tracta de Conservar i utilitzar de forma sostenible els oceans, els mars i els recursos marins per al desenvolupament sostenible. L’objectiu principal d’aquest ODS és abordar els greus problemes que afecten el medi marí.
Aquest mes, aprofitant que se celebra el Dia Mundial de l’Educació Ambiental, volem posar en relleu la importància de conservar i aprofitar de forma sostenible l’oceà, per això us oferim tota una sèrie de recomanacions, recursos i materials per treballar la “mirada blava” a les aules.
Recursos generals
- “Mars de Coneixement”: un viatge científic a les aules de Barcelona: A través de xerrades interactives i tallers pràctics, l’alumnat descobrirà la importància de la conservació dels cetacis de la costa catalana, coneixerà les metodologies científiques utilitzades per estudiar-los, i es convertirà en investigador per un dia.
- Aprender explorando: aquests recursos d’aprenentatge interactiu tenen com a objectiu explorar, analitzar i entendre la importància de l’oceà, l’Antàrtida i altres regions salvatges del nostre planeta. Per a estudiants a partir dels 12 anys d’edat.
- Biologia: Biodiversitat marina: “Biologia” és una mirada oberta sobre la vida i la naturalesa. El presenta en Joan Grivé (@SirJoan), influenciador i ambientalista, amb el seu estil proper i desimbolt però rigorós alhora en els continguts, i hi divulgarà alguns aspectes bàsics de la Biologia per a joves d’ESO i Batxillerat.
- El mar, en suspens: reportatge del “30 minuts” que parla sobre la importància de les reserves marines per recuperar la biodiversitat d’aquest hàbitat. Per a alumnat d’ESO i Batxillerat.
- Formació al Centre de la Platja: en aquesta sessió, de durada de 1’5 hores, el professorat de primària i secundària de les diferents escoles podrà aprendre i endinsar-se en el món submarí acompanyat de la planta estrella del Mediterrani, la Posidonia oceanica. A més a més, es lliurarà la guia educativa amb exercicis i activitats generada en el marc del projecte Posidònia Activa en format PDF. Dijous 20 de febrer a les 17.30 h.
Recursos d’Escoles + Sostenibles
- Catàleg d’activitats i eines educatives entorn del mar: aquest catàleg conté una selecció temàtica d’activitats i eines vinculades amb el mar en un o més àmbits temàtics: ambient i entorn, marítim i nàutic i econòmic i professional.
- Descoberta del mar: amb l’objectiu d’incentivar l’educació sobre el mar i el litoral a la ciutat de Barcelona, Escoles + Sostenibles amb el projecte Mirada Blava impulsen la segona edició d’aquesta formació que tindrà lloc els pròxims 5 i 19 de febrer.
- Microxarxa Alimenta’t amb Seny: El peix i marisc que mengem: la microxarxa B+S organitza pel 12 de març una sessió virtual i oberta a tots els centres d’Escoles + Sostenibles sobre l’origen i el consum del peix i marisc i com podem portar-ho a les aules.
- Recull de recursos de Mirada Blava: en aquesta presentació interactiva, trobareu de forma ràpida i senzilla tot el que es troba al vostre abast per acostar la mirada blava a les aules i fomentar la protecció dels nostres mars i oceans.
- Setmana temàtica del mar al Com funciona Barcelona?: setmana temàtica amb tres propostes d’activitats gratuïtes per primària i ESO del 21 al 25 d’abril: Aprofitem les platges per investigar l’aigua, Mostreis Plàstic 0 i Banyistes al rescat . Per a més informació i reserves: comfuncionabarcelona@bcn.cat
Recursos de l’SDEA
Llibres
- Zommer, Y. (2018). El Gran llibre del mar. Barcelona: Joventut.
Descobreix tota mena de criatures marines esmunyedisses, lluents, fortes i estranyes en aquest primer llibre sobre el mar, i deixa’t sorprendre per les curiositats del món submarí. També podràs jugar a buscar i trobar en les imatges algun peix especial.
- Rimbau, R. (2019). Lota, la catxalota. Barcelona. Takatuka.
Al mar cada vegada hi ha més residus per tot arreu. La Lota, la catxalota, vol saber d’on ve tota aquella brutícia. Amb el seu amic Malacu, el cranc, decideixen començar una investigació que els porta, primer, a un vaixell ple de turistes i, després, a un port. Allà veuran com els plàstics envolten la vida dels humans… Conseqüentment, els animals marins decideixen emprendre una operació de neteja del mar.
- Serrano, L. (2020). Salvem els oceans. Barcelona: Barcanova. (Col·lecció Missió Planeta).
Sabies que els oceans ocupen tres quartes parts de la superfície del nostre planeta i que són fonamentals perquè la Terra sigui habitable? A més, són la casa de moltíssimes espècies. Però els estem destruint… Què podem fer per millorar aquesta situació? Descobreix idees per protegir els oceans i procurar que la Terra sigui un lloc sostenible. Publicat a una col·lecció que tracta els objectius de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides per a un desenvolupament sostenible.
Jocs
- Marambio, M. ; Salazar, J. ; López, L. (2023). El Missatge de les meduses : descobrint l’oceà. Barcelona: Institut de Ciències del Mar.
El joc ofereix una manera entretinguda d’aprendre sobre el medi marí i especialment sobre les meduses. Malgrat complir un paper fonamental als ecosistemes marins, la presència de meduses també pot ser un indicador cridaner de desequilibris que estan tenint lloc a l’oceà, implicant molts efectes negatius als seus ecosistemes i la seva biodiversitat. Disponible en català i en castellà i en versió en línia per descarregar. A partir de 3 anys i per a 2-5 jugadors. Conté instruccions.
- (2023). Nexus island. European Molecular Biology Laboratory.
Joc de rol per poder reflexionar i debatre sobre l’impacte i la relació de l’ésser humà amb el medi ambient en general i amb els mars i els oceans en particular. Cartes en català i en castellà. Dirigit a educació secundària batxillerat i centres de formació d’adults. Per a 8-24 participants. Conté guió de l’educador.
- Ortiz Durà, J. (2018). ICTIO: l’aventura aquàtica. Girona: Universitat de Girona.
Joc de cartes que permet als jugadors i les jugadores descobrir els increïbles peixos que viuen als ecosistemes aquàtics de Catalunya i els perills que els amenacen. Presenta tres propostes de joc depenent del nivell de dificultat: nivell baix/intermedi (+6 anys), i nivell avançat (+12 anys). Per a 2-6 jugadors. Conté instruccions.
Maleta pedagògica
- Lopez, L. (2024). Maleta de la biodiversitat marina. Barcelona: Oficina del Litoral de l’Ajuntament de Barcelona.
Recull de recursos educatius, materials i digitals, i de propostes d’activitats i situacions d’aprenentatge sobre la diversitat marina i costanera, enfocats especialment en la mar Mediterrània, la costa catalana i el litoral de Barcelona. Formada per tres maletes segons l’etapa educativa: 0-3 anys; 3-12 anys i 12-16 anys. Formada per contes i llibres, guies i fitxes d’identificació, material per a l’observació i l’experimentació, jocs i joguines, pòsters i una guia pedagògica.
Experiències de centres educatius
- Llar d’Infants Chiqui la Vila: l’escola bressol de la Vila Olímpica està ambientada en l’ecosistema marí. Fomenten el coneixement en el mar i la natació i han creat el conte “El mar chiqui”.
- Escola la Muntanyeta: l’escola ha guanyat un beca Probleu amb la que està duent a terme tot tipus d’activitats vinculades amb el mar: artivisme, recollides de brossa, visites fora del centre, projectes artístics…
- Sagrat Cor Diputació: el curs passat en el marc del programa Joves per l’Emergència Climàtica, l’alumnat d’aquest institut va estudiar l’impacte dels microplàstics emesos al mar provinents de rentar roba de material sintètic. També van buscar i proposar solucions tant a títol individual com municipal.
- Granés Batxillerat: un exemple de com treballar les ciències del mar amb referents d’investigadores a través de l’exposició dONes de l’Institut de Ciències del Mar.