Presentem les últimes activitats sol·licitades a través del catàleg!

Persones fent teatre d'ombres
29/05/2023 - 17:16 h

A través de la dansa, la fotografia, la creació artística, el rap o la formació, el Catàleg és un recurs per acompanyar els processos i el treball al voltant de la interculturalitat d’entitats, escoles i altres col·lectius en els diferents territoris i barris de la ciutat.

Aquestes darreres setmanes s’han dut a terme les següents activitats de les quals us fem extensiva una mostra de les fotos i valoracions destacades:

Jo no soc racista, però…

El 19 de maig el Casal de Barri La Barraca del Carmel va acollir aquesta activitat, on van assistir 60 persones de diferents entitats del barri, veïnes i famílies. Es va emmarcar dins de l’agenda d’activitats del casal on es tracten diferents temàtiques.

El 25 de maig, es va realitzar amb el PDC La Marina amb l’objectiu d’una activitat en clau intercultural per tal de presentar la Taula d’Interculturalitat al barri.

Aquesta activitat és una obra de teatre fòrum de creació col·lectiva, creada per La Xixa Teatre, que té per inspiració els conflictes generats a causa d’actituds i imaginaris racistes i islamòfobs.

Interseccionalitat #StopDesigualtats

Els dies 8 i 22 de maig es van fer les dues sessions d’aquesta activitat amb l’Entitat Cooperasec, per a 20 persones de la Taula de Salut Comunitària del Poble-sec formada per diferents serveis i entitats del barri.

L’Institut Diversitas ofereix una aproximació planera a la perspectiva interseccional, a través de la qual es promou una reflexió crítica sobre els privilegis, les opressions i les resistències que tenim, patim o exercim totes les persones.

Ho fem rimant

Un grup de 25 alumnes de 6è de Primària de Sant Josep-Teresianes de Gràcia, van poder gaudir d’aquesta activitat els dies 9 i 11 de maig. L’objectiu era obrir un diàleg amb l’alumnat sobre joves, immigració i feminismes. L’activitat s’emmarca en l’àrea de tutoria i música.

Aquesta activitat, dinamitzada per Pere Tarrés, presenta el hip-hop des del vessant del rap i el trap com a mètode per generar un diàleg sobre els prejudicis i fake news. Amb aquesta iniciativa es tracta no només de promoure un diàleg sobre què entenem per diversitats i comunitat, sinó que també es vol fer a través d’una metodologia atractiva, lúdica i dinàmica per posar en qüestió el discurs imperant sobre joves, immigració, LGBTIQ i feminismes.

Desconstruint representacions i imaginaris discriminatoris

L’activitat dinamitzada per SOS Racisme es va dur a terme a l’Institut Montserrat Roig el passat 22 de maig amb un grup de 90 alumnes de 2n d’ESO. Es va emmarcar en la setmana de projectes del tercer trimestre per tractar diferents temes relacionats amb la interculturalitat, la diversitat cultural, la discriminació racial i cultural, etc.

També es va portar a l’Associació Catalana pro Persones amb Sordceguesa (APSOCECAT), que la va realitzar amb un grup de 15 professionals i voluntariat de l’entitat que treballen amb persones de diversos orígens. Es va realitzar en el marc del pla formatiu de l’entitat destinat a persones treballadores.

La formació consisteix en una primera part de caràcter teòric (on s’expliquen processos de colonització i racialització), que ajudi a l’alumnat a generar una correlació de les relacions discriminatòries que es generen avui en dia, així com el context polític i històric en les que es fonamenten. En la segona part més pràctica, s’analitzen materials audiovisuals com fotografies, vídeos i notícies de diari, amb l’objectiu que els i les participants puguin desconstruir idees preconcebudes i prendre una posició crítica i de revisió de tot allò que veuen en la seva quotidianitat.

Racisme a les xxss? Estratègies comunicatives per combatre’l

El passat 25 de maig es va dur a terme aquesta activitat amb un grup de 20 alumnes de 3r d’ESO de l’Institut Les Corts, amb l’objectiu d’ampliar la formació en drets humans, que ja estan treballant a classe.

En aquest taller, dinamitzat per l’Associació Intercultural Llatins per Catalunya els i les participants aprenen a dissenyar una campanya per xarxes que incorpori la mirada intercultural, posant en pràctica exemples i temes concrets. Alhora, també analitza el contingut i les campanyes que circulen per les xarxes per descobrir quins són els i les referents de lluita contra el racisme.

Teatre d’ombres gitanes “L’arribada del Poble Gitano a Barcelona”

Aquesta activitat s’ha dut a terme amb un grup de 40 educadores i referents, professionals de lleure educatiu, les arts i treballadores juvenils de l’entitat Colectic SCCL. L’objectiu era visibilitzar exemples d’activitats que treballen el teatre i els audiovisuals, amb mirada crítica i intercultural.

El 27 de maig es va portar a un grup de 50 famílies de l’alumnat d’infantil i primària de l’Escola Pràctiques.

Aquesta funció mostra les llums i les ombres de la història de l’arribada del poble Gitano a la ciutat mitjançant la màgia de la paraula, la imatge i la música. L’espectacle sorgeix de la tasca d’un grup de joves dones gitanes de l’Associació Carabutsí sota la direcció artística del Gecko con Botas i amb guió literari de César Martínez.

Més informació:

Us recordem que les activitats del catàleg estan a disposició de les entitats, els serveis i els equipaments de Barcelona de manera gratuïta.   

Per trobar l’activitat que més s’escau a les teves necessitats hem elaborat uns filtres de cerca per públic destinatari, temàtica i tipologia d’activitat que t’ajudaran a trobar el que estàs buscant. Dona una ullada al catàleg i demana una activitat!   

Avui dia, totes les activitats s’estan fent de forma presencial, sempre que es puguin respectar del tot les mesures de seguretat. Si teniu dubtes, escriviu-nos a plainterculturalitat@bcn.cat i farem el possible per assessorar-vos i ajudar-vos a fer l’activitat!