Presentem les últimes activitats sol·licitades a través del catàleg!
A través de la dansa, la fotografia, la creació artística, el rap o la formació, el Catàleg és un recurs per acompanyar els processos i el treball al voltant de la interculturalitat d’entitats, escoles i altres col·lectius en els diferents territoris i barris de la ciutat.
Aquestes darreres setmanes s’han dut a terme les següents activitats de les quals us fem extensiva una mostra de les fotos i valoracions destacades:
Ho fem rimant
Durant l’últim mes, aquesta activitat liderada per joves del barri de Trinitat Vella i dinamitzada per la Fundació Pere Tarrés, s’ha realitzat en dues escoles. Per una banda, entre el 24 de gener i el 14 de febrer es va dur a terme amb dos grups de l’Institut Lluís Vives. D’altra banda, entre el 23 de gener i el 26 de febrer amb quatre grups de 5è i 6è de Primària de l’Escola Immaculada Concepció d’Horta.
En aquesta activitat es pretén dialogar sobre els prejudicis i les discriminacions a través del hip-hop. Durant les diferents sessions, es presenten alguns exemples d’artistes de diferents orígens per visibilitzar la riquesa cultural d’aquest gènere musical. Al final de l’activitat, s’han fet diferents grups que han composat i presentat les seves pròpies cançons.
Fogons antirumors
Aquesta activitat es va dur a terme amb un grup de 32 joves estudiants de l’Escola d’Hosteleria i Turisme de Barcelona els dies 9 i 13 de febrer, i va ser dinamitzada per la Fundació Mescladís. A través de la cuina, la tallerista fa una introducció als aspectes clau de la cultura colombiana i la història que envolta els plats que presenta, que en aquest cas van ser patacones i arepas. La sessió va finalitzar, com sempre, amb la degustació dels plats que van preparar.
Jo no soc racista… però
El passat 3 de febrer es va dur a terme aquesta activitat a un grup d’estudiants del Cicle d’Integració Social del Centre d’Estudis Roca. L’activitat que ha estat dinamitzada per la Xixa Teatre és una obra de teatre fòrum de creació col·lectiva que té per inspiració els conflictes generats a causa d’actituds i imaginaris racistes i islamòfobs.
L’entitat dinamitzadora valora molt positivament que el grup ja tingués una alta sensibilitat per la temàtica i va demostrar gran interès i voluntat per lluitar contra les discriminacions.
Teatre d’ombres gitanes “L’arribada del Poble Gitano a Barcelona”
Aquesta activitat es va fer el 9 de febrer a l’Escola Patronat Domènech, a un grup d’alumnes de primària, amb l’objectiu de promoure el coneixement de la història del poble gitano.
A través d’un llenguatge artístic, l’Associació Carabutsí vol canviar la mirada amb què ens relacionem amb la comunitat gitana i lluitar contra l’antigitanisme, tant present a la nostra societat.
Canviem el marc!
Canviem el marc!, és una formació dinamitzada per SOS Racisme que es va realitzar a dos grups del Cicle Formatiu d’Integració al del CECAC Escòcia el 6 de febrer i de l’Escola Santa Pau-PIFMA el dia 15 de febrer.
Durant aquesta activitat es reflexiona sobre com funcionen els mecanismes del racisme estructural, i s’analitzen les característiques que tenen les narratives opressives a través de vídeos i casos d’estudi seleccionats a partir de fets i situacions d’actualitat.
L’entitat sol·licitant valora que aquesta activitat ha fet reflexionar l’alumnat sobre la necessitat de canviar la mirada que tenim sobre el món i a ser més crítics sobre fenòmens de la vida quotidiana.
Ruta de la memòria Gitana i la Rumba Catalana a l’Ecomuseu Urbà Gitano de Barcelona
Aquesta activitat es va portar a cap amb dues entitats. Una d’elles es va fer els dies 3 i 10 de febrer amb l’Escola Patronat Domènech, que volia que l’alumnat de 5è i 6è de Primària aprenguessin sobre la història del poble gitano. L’altra entitat va ser l’Institut de l’Esport de Barcelona, que va sol·licitar l’activitat per a un grup de joves amb diversitat funcional, estudiants d’un Itinerari Formatiu Específic de l’especialitat d’auxiliars de manteniment d’instal·lacions esportives.
Amb aquesta activitat, l’Associació Carabutsí va portar a cada grup de “ruta” per un lloc emblemàtic i carregat d’història de la comunitat gitana. Van poder visionar un arxiu fotogràfic elaborat per les dones gitanes del barri del Portal i van poder conèixer de primera mà la veu dels membres de la comunitat gitana amb una actuació de Rumba Catalana.
Desconstruint representacions i imaginaris discriminatoris
L’activitat dinamitzada per SOS Racisme també es va realitzar a dues entitats. Per una banda, l’Equipament Integral de Zona Franca va emmarcar la sol·licitud dins d’un programa de treball on tracten temes com la islamofòbia, els delictes d’odi i la interculturalitat, entre d’altres. D’altra banda, el 8 de febrer, es va fer amb l’Institut 4 Cantons, dins del projecte “Tirant d’un fil blanc i un fil negre”, on estan treballant l’arribada dels europeus a Amèrica, i com l’esclavisme afecta el racisme actual.
Aquesta activitat ha comptat amb una sessió teòrica on s’han explicat els processos de colonització i racialització, i que ajuda al públic a connectar conceptes i entendre com opera el racisme en la vida de les persones. La segona part de l’activitat ha tingut una sessió més pràctica, on s’han analitzat diferents materials audiovisuals amb l’objectiu que els i les participants poguessin desconstruir idees preconcebudes i poguessin prendre una posició crítica i de revisió.
En el cas de l’Institut 4 Cantons, l’entitat sol·licitant valora que moltes de les coses que s’han explicat han sorprès l’alumnat de manera significativa. Fruit de les reflexions que van sorgir, es plantegen continuar treballant-ho a classe.
L’entitat dinamitzadora valora que l’alumnat s’ha sentit interpel·lat per alguns conceptes que han anat apareixent durant la dinamització i que han pogut identificar en el seu dia a dia. Se’ls ha fet raonar i se’ls ha convidat a contradir al formador amb arguments contraposats per tal de fer-los capaços de crear un pensament crític que s’allunyi d’estereotips, prejudicis i discursos d’odi.
La caixeta comunitària
El 6 de febrer es va dur a terme aquesta activitat amb l’equip de la Cooperativa l’Esguard sccl que pretenia revisar-se com a projecte i incorporar la mirada feminista de manera transversal. A través de diferents metodologies d’acció participativa, aquesta activitat treballa des del feminisme comunitari i l’educació popular, la generació d’espais de diàleg intercultural, emancipador i de coneixements en comú que ajuden a posar tot això en acció en els nostres espais de treball.
Més informació:
Us recordem que les activitats del catàleg estan a disposició de les entitats, els serveis i els equipaments de Barcelona de manera gratuïta.
Per trobar l’activitat que més s’escau a les teves necessitats hem elaborat uns filtres de cerca per públic destinatari, temàtica i tipologia d’activitat que t’ajudaran a trobar el que estàs buscant. Dona una ullada al catàleg i demana una activitat!
Avui dia, totes les activitats s’estan fent de forma presencial, sempre que es puguin respectar del tot les mesures de seguretat. Si teniu dubtes, escriviu-nos a plainterculturalitat@bcn.cat i farem el possible per assessorar-vos i ajudar-vos a fer l’activitat!