La visita proposa un acostament per part de l’alumnat al castell de Montjuïc i totes les històries que envolten a aquest centre patrimonial a través d’un diàleg bidireccional, partint dels interessos de l’alumnat, promovent l’atenció del grup, la mirada crítica i la reflexió històrica.
CONTINGUT
- L’arquitectura del castell i la seva transformació al llarg del temps.
- Comprensió dels diferents fets importants que han succeït a Barcelona i Catalunya, on el Castell de Montjuïc hi ha jugat un paper important, aplicant nocions històriques de canvi, continuïtat i simultaneïtat.
- Reconeixement del Castell de Montjuïc com a presó de la ciutat durant la segona meitat del segle XIX i la primera meitat del segle XX: els empresonats pel Procés de Montjuïc, per la Setmana Tràgica i pel règim franquista.
- Interpretació de les aportacions realitzades per les ideologies i els moviments socials i polítics a Catalunya durant els segles XIX i XX.
- Els calabossos del Castell com a presó d'alguns dels protagonistes: Teresa Claramunt, Francisco Ferrer Guardia i Lluís Companys.
- Reflexió i presa de consciència de les funcions del Castell com a testimoni de la memòria històrica de la ciutat, i per la construcció del futur.
OBJECTIUS D’APRENENTATGE
- Descobrir d'una manera transversal la història del Castell i el seu entorn, entent la seva importància al llarg de la història.
- Valorar i apreciar el Castell de Montjuïc com a patrimoni cultural i testimoni de la memòria històrica per a la ciutadania.
- Despertar l’interès i curiositat de l’alumnat per entorns de patrimoni històric i cultural.
- Treballar la reflexió i el diàleg sobre els conflictes, la tolerància i les narratives històriques establertes.
COMPETÈNCIES BÀSIQUES
- Competències d’anàlisis visual i de l’entorn.
- Competències d'anàlisis d’informació, deducció i relfexió.
- Competències de pensament crític i empatía.
- Competències de l'àmbit de l’expressió oral i capacitat discursiva.