La incorporació dels infants a l’escola bressol suposa per a infants i famílies passar de l’àmbit familiar a un context més social, en un espai nou, amb nous adults i amb altres infants amb qui compartir temps, espais i una persona que en té cura. A la vegada, per a moltes famílies aquesta incorporació suposa també tot un seguit de sentiments i emocions; en molts casos és la primera separació del seu fill o filla.
Des de la nostra concepció d’infant i d’educació hem anat construint un projecte educatiu basat en el respecte a l’infant, als seus ritmes i necessitats. I entenem que el Procés de familiarització és precisament on més cal tenir cura, respecte i escolta.
Sabem que el canvi de l’entorn familiar a un entorn amb altres infants i altres adults suposa una experiència que l’infant només pot gestionar amb el nostre acompanyament i amb el de la seva família. Sabem que l’ésser humà s’acaba adaptant a tot, però per nosaltres la diferència està en com s’hi acaba adaptant, per tant és important que l’infant pugui viure aquest procés d’entrada a l’escola amb tranquil·litat, seguretat i sentint que el seu temps a adaptar-se a la nova situació és respectat.
L’infant necessita temps per entendre i acceptar la nova situació, per acceptar que un altre adult en tingui cura (li doni de menjar, el consoli quan ho necessiti, el posi a dormir, li canviï un bolquer, li canti cançons, li recordi les coses que pot o no pot fer, etc..).
Necessita temps per entendre i acceptar que es troba en un espai diferent, amb unes normes socials diferents de les de casa perquè el context és diferent, on hi ha altres infants amb qui haurà de conviure i “compartir” materials i l’atenció de l’adult.
Té dret a que li anem posant paraules a allò que pot viure o sentir en cada moment davant aquesta nova situació, i això només és possible si treballem des de la individualitat fugint de gran grup d’entrada.
Per això entenem i sabem que la construcció del vincle des del respecte als temps de l’infant i sense forçar processos permet que aquest pas de l’infant a l’escola bressol sigui el més tranquil·la possible. Un vincle que es va generant a través de petits moments que es van compartint, d’aquestes accions de cura cap a l’infant, però també de la relació amb la família. Per això per a nosaltres és important que les famílies pugueu estar disponibles per a poder acompanyar els vostres fills i les vostres filles durant els primers dies, que puguem anar compartint com veieu el vostre fill o la vostra filla en l’espai, amb les companyes i companys, i si us sentiu prou còmodes i tranquils per a fer un primer comiat.
El Projecte Educatiu de l’escola planteja un procés de familiarització progressiu (sempre que sigui possible), amb incorporacions adaptades a cada grup d’edat, que permetin fer acompanyaments el més individual possible. Per nosaltres el procés d’adaptació no té una data d’acabament, hi ha tantes adaptacions com infant i famílies, i cadascuna d’elles se sentirà adaptada en un moment o altre.
Per a nosaltres és imprescindible compartir entre les famílies i l’escola un projecte basat en la comunicació, el respecte mutu i una relació de confiança que s’anirà generant amb el temps.
Per saber-ne una mica més us adjuntem uns enllaços de dos articles publicats:
https://www.rosasensat.org/revista/infancia-176 (pàg 17)
https://www.rosasensat.org/revista/infancia-194 (pàg 17)