L’infant des de ben petit a través del joc i l’exploració, la manipulació dels objectes i la relació amb el seu entorn proper va adquirint vivències que l’apropen a diferents coneixements. Són molts els moments on es donen de forma espontània conceptes matemàtics (quantitats, qualitats, ordre, propietats, mesura, …), com en les rutines quotidianes, les accions que fan mentre juguen, les interaccions i relacions que estableixen entre els objectes que l’envolten.
La mateixa distribució espacial i l’organització de l’escola bressol té un component matemàtic i científic que ajuda a l’infant a començar a organitzar el seu pensament: un espai ordenat, on hi ha correspondències (un penjador per nen) on s’organitza el material per colors, tamanys, qualitats,... on es proposa de forma indirecta relacions.
En el projecte educatiu del Bressol del Poblenou, el llenguatge matemàtic és un dels aspectes rellevants i és un dels criteris essencials a l’hora de planificar les propostes de joc, els materials que seleccionem, com els presentem i els suports que oferim als infants per manipular, explorar, …..
A l’escola bressol tenim per objectiu enriquir diferents situacions sota una mirada matemàtica:
Els moments quotidians: alguns d’ells com repartir els pitets, penjar la jaqueta i recollir els materials tenen una gran potència en l’evolució del pensament de l’infant si s’aprofiten. La freqüència en què es donen aquestes situacions afavoreixen l’aprenentatge a través de la repetició. L’adult pensa totes les oportunitats perquè siguin possibles i està obert a descobrir-ne de noves.
En les propostes de racons de joc: l’espai està organitzat en racons simbòlics, de construccions, de descans, de lectura,...on l’infant desenvolupa un joc concret, però alhora obert als seus interessos. La mestra organitza el material per desenvolupar accions matemàtiques, com per exemple en el racó dels biberons de nines posem de diferents tamanys, colors, agrupats en un mateix cistell, al costat la cistella de les pintes de fusta, plàstic, diferents mides i formes, construccions de diferents materials per poder apreciar les qualitats de cadascun,...
I en propostes concretes amb material inespecífic: aquest tipus de material per les seves qualitats, quantitats i organització permet a l’infant fer un joc matemàtic en que pot explorar, omplir i buidar, apilar comparar, agrupar per qualitats, fer formes a l’espai, explorar des de diferents punts de vista, quantificar, mesurar, ordenar, seqüenciar,... es proposen mitjançant la panera dels tresors, el joc heurístic, les paneres de fusta, metall, roba, el racó del material inespecífic, les safates d’experimentació,.. són alguns exemples de propostes que oferim i que s’adapten a les necessitats i moment evolutiu dels infants.
El paper de l’adult en aquest procés és de vital importància, és el professional que acompanya les seves accions i experiències, posa reptes a la mida de cada infant i les seves possibilitats, posa paraules adequades a aquells descobriments i aprenentatges que fan en el seu dia a dia, fa preguntes que ajuden al nen a qüestionar, investigar, fer recerca,... busca la manera de que l’infant sigui el protagonista del seu aprenentatge, se senti competent, aprengui del context que l’envolta i doni ales a les seva curiositat. En definitiva dona eines als infants per adquirir aquests coneixement matemàtics.