Experimentar és un dels mecanismes bàsics d’aprenentatge des del naixement. Manipular els objectes i els materials permet als infants descobrir les seves qualitats i propietats. Aquests coneixements, que en el seu origen pertanyen a la física, la matemàtica, la biologia, etc., els ajudaran a entendre el món que els envolta. L’aprenentatge és per a l’infant, una qüestió de vivències, aprèn a partir de l’experiència directa, de les sensacions físiques, de tot allò que li arriba pels sentits. La necessitat que té d’entendre el món que l’envolta és el que el fa explorar el que té al seu abast (mira, toca, llença, agafa, olora…, en definitiva, relaciona). És un individu competent i capaç d’investigar, observar i aprendre d’allò que està vivenciant (reconeix les característiques dels objectes, els distingeix, es coneix a ell mateix, pot veure quines reaccions segueixen a les seves pròpies accions…).
L’aprenentatge és un procés que es nodreix de la pròpia experiència. El desig d’investigar, la necessitat de conèixer, de tocar i de sentir, la seva manera de ser, de pensar i d’interpretar l’entorn fan que sigui una experiència única i significativa per a cada infant. No hi ha dos infants iguals, per tant, tampoc hi ha dos aprenentatges iguals.
No hem de perdre mai de vista que l’infant ha de gaudir d’aquestes experiències per a que siguin motivadores i profitoses. És important conèixer les necessitats evolutives i maduratives dels infants als qui oferim una proposta de joc. Segons aquestes i els seus interessos, farem propostes que els provoquin una reacció de descoberta donant pas a tots els camins possibles.
L’escola vol oferir situacions atractives per experimentar amb materials i contextos variats, despertant la seva curiositat. Amb aquestes propostes es podran plantejar nous reptes i fer- se preguntes i hipòtesis que aniran comprovant amb les seves experimentacions, iniciant-se progressivament al pensament científic.
Per a nosaltres és important oferir un ambient acollidor que transmeti benestar, calidesa i pau. Un lloc segur pels infants, que ajudi a promoure les relacions i la comunicació, i sobretot que convidi a quedar-s’hi. On puguin fer allò que necessitin i desitgin fer, afavorint la seva autonomia, la seva llibertat de decisió i de moviment i el joc lliure.
És important experimentar amb elements que siguin significatius relacionant el que viuen a l’escola com a continuació del que poden viure fora d’ella. Els materials que oferim obren un gran ventall d’opcions, donant espai i temps a la seva imaginació i desenvolupant la seva sensibilitat vers el que els envolta. És per això que la selecció d’aquest material procura tenir elements naturals, inespecífics i de la seva vida quotidiana.
El nostre paper com a adult és la d’un referent atent, disponible i present per a que l’infant es trobi segur i còmode en l’espai i pugui desenvolupar el seu joc lliurament. Per altra banda, hem d’observar, i intervenir només quan faci falta sense interferir en els seus aprenentatges.
En resum, podem dir que amb l’experimentació els infants descobreixen el món que els envolta. Poc a poc, aquest domini del seu entorn els permetrà començar a preveure esdeveniments, reaccions, a formar-se una imatge de si mateix i del que és capaç de fer, reforçant la seva seguretat i la seva autoestima motivant-lo a seguir investigant i aprenent.
“Hem de donar als infants l’oportunitat de sentir abans de comprendre, d’experimentar abans de conèixer, ja que no hi ha res en la intel·ligència que no hagi passat abans pels sentits” (Jean Piaget)