Fa tres cursos que a l’escola es va engegar el projecte d’espais oberts dos dies a la setmana. Considerem que aquesta proposta promou l’autonomia i quan diem que un infant tindrà més autonomia per triar on vol anar, abans cal preguntar-nos si està preparat per triar i decidir, perquè existeix el risc de que se senti perdut en espais tan grans.
Insistim en la importància d’establir un vincle amb l’adult i l’estança de referència perquè més endavant l’infant pugui conèixer nous espais i noves oportunitats de joc, espai i moviment.
Els objectius que ens marquem com educadores són: oferir varietat d’espais de lliure circulació, potenciar l’autonomia dels infants amb la possibilitat de triar el lloc i allò que s’ajusti a les seves necessitats i interessos sense la intervenció de l’adult, ampliar l’oferta de propostes i l’oferta de relacions entre iguals de diferents grups d’edat i altres adults, amb l’objectiu de multiplicar les relacions, afavorir el joc lliure en petit grup, propiciar un ambient relaxat diversificant les propostes i els espais i promoure l’autonomia dels infants: aconseguir que els infants construeixin els seus propis aprenentatges,segons el ritme individual de cada infant a partir del joc, l’experimentació i la relació.
El nostre paper en les propostes d’espais oberts, considerem que hauria de ser: propiciar un ambient relaxat i serè, tenir una actitud de presència, observadora i prudent, atenta (per resoldre petits conflictes i per posar límits), propera als infants (donant seguretat, acollint, observant..), som les responsable d’adequar els espais i els materials, d’estar a disposició del infants, a la seva alçada, mirant als ulls quan parlem amb ells , ajupides, donar espais als infants perquè s’expressin.
“El desenvolupament del joc lliure és el més important, donant la individualitat que cada infant necessita.”