Activada l’operació fred en fase preventiva per atendre persones sense llar

El dispositiu s’activa cada hivern, de desembre a març, per oferir a les persones que pernocten al carrer un espai on poden fer estades puntuals i rebre atenció social i sanitària durant els mesos amb temperatures més baixes. La fase preventiva comporta l’obertura del Centre d’Acolliment Nocturn d’Emergències (CANE), al carrer de Ramon Turró, amb 100 places operatives.

..
02/12/2025 - 11:50 h - Serveis socials

El CANE dona cobertura a les necessitats bàsiques d’allotjament, dutxa, alimentació i servei d’infermeria per permetre que les persones usuàries puguin descansar i recuperar-se i, si ho volen, iniciar un itinerari d’acompanyament amb els serveis socials. L’horari d’acollida és de 20.00 a 9.00 hores, i per accedir-hi cal inscriure’s prèviament al mateix centre en horari de matí.

Fases de l’operació fred

El dispositiu es pot activar en tres fases en funció de l’evolució de les temperatures o de fenòmens que hi estan associats, com el vent, la pluja intensa o la neu.

La fase preventiva, que és la que s’ha activat ara, funciona de manera estacional i garanteix un espai d’acollida durant les nits més fredes. Si les temperatures baixen més del que és habitual o coincideixen fenòmens com vent intens, pluja persistent o risc de neu, es pot activar la fase d’alerta, amb què s’amplien les places i es reforça l’atenció als carrers.

La fase d’emergència és l’últim nivell i s’activa només quan el Pla municipal de neu i gel entra en fase d’emergència. En aquest cas, s’habiliten nous espais d’acollida i es despleguen equips de reforç del Centre d’Urgències i Emergències Socials (CUESB), del SASSEP i d’altres serveis municipals, amb el suport de la Creu Roja.