Castelldefels-Vacarisses ja és més accessible gràcies a les obres d’urbanització en aquest àmbit de Torre Baró

..
17/06/2024 - 14:39 h

La millora d’aquesta via ha contribuït a ordenar aquest sector del barri, caracteritzat per una trama urbana desordenada i una edificació força dispersa. A Castelldefels-Vacarisses, s’ha ampliat la calçada i s’ha reduït un important desnivell de cota, millorant la connexió entre aquests dos carrers.

Ja han finalitzat les obres d’urbanització d’un dels àmbits de Torre Baró, al districte de Nou Barris. Es tracta d’una millora urbana que ha afectat un tram del carrer de Castelldefels a partir de la confluència amb el passatge de Carreras, en el sector més al sud, i que s’ha prolongat fins al carrer de Vacarisses gairebé a tocar amb Torrelles.

Aquesta actuació estava emmarcada en una ordenació d’aquest sector del barri, caracteritzat per una trama desordenada i una edificació dispersa. Per això, l’adecentament que s’hi ha fet ha comportat en paral·lel la definició d’un nou entramat viari associat a aquesta ordenació de parcel·les. A més, es complementa amb l’acondicionament i accessibilitat de les zones verdes i espais interiors.

Una actuació de millora: Castelldefels-Vacarisses

L’objecte d’aquesta millora ha estat adecentar un tram del carrer de Castelldefels-Vacarisses, adaptant-lo al nou planejament, a més del condicionament de totes les zones verdes al voltant d’aquesta nova estructura.

Concretament, en l’àmbit de Castelldefels s’ha canviat el traçat en planta, per tal d’adaptar-lo al nou planejament, aconseguint també eixamplar la calçada i obtenint dos carrils de circulació i guanyar amplada per les voreres. Mentre que en alçat, s’ha pogut reduir la diferència de cota entre un carrer i l’altre. Per tant, Castelldefels ha aixecat la seva rasant, mentre que Vacarisses l’ha baixada.

Recordem que una de les característiques d’aquest àmbit és que ni els vorals, inexistents en alguns trams, ni els pendents, complien el codi d’accessibilitat, precisament per les característiques d’aquesta  topografia tan pronunciada i estreta.

Així, la millora en planta del carrer de Castelldefels ha implicat passar a tenir una amplada de 10,60 m, i l’eix s’ha convertit en una recta. Mentre que Vacarisses ha rectificat el seu punt de trobada amb Castelldefels, millorant la incorporació que hi havia fins ara; una actuació que ha permès unir els dos extrems del vial amb els mínims canvis de rasant possibles, millorant la visibilitat i facilitant la circulació.

Finalitzades les obres, doncs, hi trobarem tres trams ben definits: un primer, que segueix l’alineació del carrer de Castelldefels (entre la rotonda de circulació ubicada a la intersecció amb el passatge de Carreras) i el carrer de Vacarisses, en la que es fa una ampliació de calçada i voreres. Aquí, la calçada ha quedat en 5,30 m, amb dos carrils de circulació de 2,45 m; un segon tram és el que segueix l’alineació del carrer de Castelldefels des del carrer de Vacarisses cap a dalt, amb les mateixes amplades de calçada i mateix nombre de carrils; a més d’una vorera de panot de 4 m a una banda, i a l’altra banda, vorera de panot d’amplada variable, amb una mitja d’ 1,50 m; i finalment, un tercer tram, que  correspon a la secció del carrer de Vacarisses (fins a Torrelles) amb calçada de 3 m, que s’ha pogut ampliar en els primers números d’aquesta via, i on en la banda edificada s’hi han fet rampes per a accedir als habitatges existents.

Una ‘ciutat-jardí’ sense èxit

El barri de Torre Baró, va sorgir a mitjan segle XX i ocupa una part de la serra de Collserola.  Va néixer a partir de diferents iniciatives d’urbanització en forma de ciutat-jardí que no van arribar a prosperar.

La zona, que en un principi, havia de ser residencial, es va convertir en un barri d’autoconstrucció fruit de les necessitats d’habitatge econòmic originades arran de la forta immigració de la dècada dels cinquanta i seixanta del segle passat.

Aquesta situació ha fet que en els darrers anys s’ha intentat realitzar –amb major o menor èxit- diferents projectes de remodelació i rehabilitació que donessin solució a la problemàtica urbanística i social que ha comportat aquest creixement.

Ara bé, un dels principals condicionants per a millorar els àmbits ubicats en aquests vessants de la serralada de Collserola, són els terrenys amb forts pendents, molt accidentats i que en dificulten l’accessibilitat. Un altre factor important és la mateixa trama edificatòria, que s’ha anat desenvolupant en molts casos sense un teixit urbà que la recolzés.

Mobiliari urbà, jardineria i enllumenat públic 

Les actuacions en mobiliari urbà s’han hagut de limitar –pel poc espai disponible- a la col·locació de papereres en els passos de vianants; a més de baranes inoxidables de protecció en la vorera elevada a la cruïlla de Vacarisses amb Castelldefels.

Pel que fa a les noves plantacions, s’hi ha inclòs bàsicament: til·ler caucàsic i hidrosembra amb espècies autòctones.

Mentre que l’enllumenat  públic és d’un únic tipus de punt de llum; amb diferents alçades i potències: s’hi han instal·lat columnes del tipus Plus, d’entre 4 i 8 metres d’alçada, i d’entre 50 W-100 W.

Aquestes obres, impulsades per l’Institut Municipal d’Urbanisme, han tingut una inversió aproximada d’1 M€ (IVA excl.).