Els entorns del ‘sector 2’ de La Marina del Prat Vermell ja comencen a tenir forma
Aquesta és la setena ‘peça urbana’ que l’Institut Municipal d’Urbanisme està urbanitzant en aquest nou barri de La Marina del Prat Vermell. Un ‘sector 2’, que correspon a l’illa urbana que abasta els carrers del Foc, Acer, Plom i Ferro; inclòs el flamant vial horitzontal –Francesc Candel- d’interior d’illa que travessa pel mig d’aquesta quadrícula. Unes obres de millora que es desenvoluparan en uns 8.600 m² de superfície.
L’IMU ja ha posat en marxa les obres del ‘sector 2’ de La Marina del Prat Vermell, al districte de Sants-Montjuïc, una transformació urbanística que és la continuació en aquest llarg procés de creació d’un nou barri d’usos mixtos plenament integrat a la ciutat. Una modificació, a escala global, que delimita 14 sectors que es van desenvolupant progressivament pels corresponents plans de millora urbana.
Aquest ‘sector 2’ (Foc-Acer-Plom-Ferro-Francesc Candel), doncs, és la setena obra de l’IMU que configura aquest puzle de 70 hectàrees de terreny que es renovaran, que incorpora uns criteris d’urbanització que tenen com a principals característiques, la racionalització dels recursos que s’hi destinen (distribució de la secció tipus dels carrers, materials a emprar, vegetació i elements urbans), la prioritat d’ús per al vianant, les ‘zones 30’ en els carrers interiors amb trànsit rodat, la implantació de sistemes nous com la xarxa de fred i calor del barri, o el drenatge sostenible urbà, entre altres.
Criteris d’urbanització
Així, l’àmbit d’intervenció dels entorns del sector 2 estarà format per carrers mixtos de vehicles i vianants de 20 m d’amplada (com és el cas del carrer de l’Acer i el carrer del Ferro), amb una secció del carrer de 5,20 m de vorera amb arbrat d’alineació en escocell, i una calçada de 6 m (dos carrils de circulació de 3m), a més d’un espai lliure –en aquesta vorera ampla- davant dels edificis, de 3,40 m.
Pel que fa al passeig de Francesc Candel, que és carrer per a vianants i que, a més, es configura com a carrer amb parterre central interior que travessa a banda i banda el barri de la Marina del Prat Vermell, quedarà configurat amb dues voreres laterals -per a l’accés enfront dels edificis de l‘interior d’illa- de 5 metres d’amplada, amb una zona enjardinada central de 9 metres d’amplada que estarà interrompuda seqüencialment per placetes dotades amb paviments singulars i vegetació específica. Uns espais que facilitaran als usuaris la relació entre ambdues bandes de carrer, així com els encreuaments dels vianants i per a l’accés als nous edificis (habitatges i equipaments).
D’altra banda, i pel que fa als carrers restants: Plom –on només es farà la vorera muntanya- es convertirà en un carrer interior estructurador d’aquest nou barri i, per tant, una de les seves finalitats en la seva centralitat és permetre el servei de transport públic, d’importància per a l’activitat comercial i distribució del trànsit interior. Així, ens trobem amb un carrer de secció simètrica de 30 metres, de sentit únic, i amb dues voreres de 9 m, amb parterres continus de 3,50 m i una calçada central d’11,50 m amb diversos carrils de circulació i un de servei.
I finalment, en el carrer del Foc, que actualment està urbanitzat per la banda de Fira de Barcelona, únicament s’hi actuarà sobre la vorera sud (una vorera a refer de 9,60 m d’amplada, amb parterres continus de 3,80m.).
Ferms, paviments i jardineria
S’aposta per una racionalització dels dos primers elements, utilitzant, només, tres tipus de paviment per a tota la urbanització d’aquest àmbit; panot (tipus flor o estriat), llambordes -al Passeig Francesc Candel- i aglomerats. En aquest sentit, en totes les voreres tradicionals s’hi col·locarà panot de flor 20×20 cm., mentre que en els bulevards de vianants amb parterre central s’utilitzarà un paviment de llambordes prefabricades de formigó 10x30cm.
A la Marina del Prat Vermell, les zones verdes tindran molta importància; en aquest sentit, la solució d’ordenació proposada per la vegetació a implantar serà emblemàtica per recolzar la idea d’’Eixample verd’ i d’ecobarri. Al sector 2, doncs, hi trobarem un gran nombre de parterres i d’espècies vegetals que s’han afegit als espais urbans, tant d’alineació viària com dins els espais públics, preferentment amb sembra de plantes autòctones i amb necessitat baixa de reg.
Així, es proposen diferents estructures de plantació segons la tipologia de carrer, l’orientació d’aquest, la seva configuració física i posició en l’entramat del barri, etcètera:
- Passatges de vianants (Francesc Candel): aquí, es combinaran espècies de creixement molt ràpid (populus alba, fraxinus o salix alba) amb espècies de creixement més lent (quercus pubescens i ilex).
- Carrers (alineacions d’ombra): espècies ornamentals i de creixement ràpid i gran desenvolupament.
- Cantonades i placetes: combinació d’espècies ornamentals de flors o olor amb els arbres d’alineació.
Mobiliari urbà, gestió d’aigua pluvial, SUD i ‘heating and cooling’
El mobiliari urbà del sector 2 anirà col·locat al llarg dels vials i en les zones de descans: hi haurà bancs (tipus Neoromàntic) i cadires, papereres (model Barcelona) de 70 litres, aparcament de bicicletes (amb perfil d’U invertida), fonts (model Caudal), i bàculs d’enllumenat d’entre 5 i 8 metres d’alçada.
En aquest sector 2, de la mateixa manera que s’està fent a la resta del barri de La Marina del Prat Vermell, hi haurà una gestió alternativa de les aigües pluvials, proposant recollir aquestes dels terrats i voreres i infiltrar-les en el terreny, en comptes d’abocar-les directament a la xarxa unitària de col·lectors. A més, aquesta urbanització també incorporarà tècniques de drenatge urbà sostenible.
En conjunt, una gestió en origen de l’aigua, que evita que una part important de la quantitat de pluja que cau al barri vagi a parar a la xarxa de clavegueram i, per tant, a la depuradora. Una gestió de l’aigua que es realitza als parterres, configurant-los de forma que es puguin captar el 46% de l’aigua de pluja caiguda a l’àmbit per a pluges amb retorn igual o inferior a deu anys.
Finalment, i pel que fa a la xarxa de distribució de calor i fred industrial, el ramal executat del carrer del Ferro (entre Foc i Plom) serà la que proporcionarà aquest servei als edificis ubicats a l’interior de la urbanització del sector 2, així com la nova xarxa al carrer del Plom.
Les obres compten amb un pressupost aproximat de 6,3 M€ (sense IVA).